Het afgelopen jaar was de Bodegraafse Ivanka Rubingh eindverantwoordelijke voor de Oudejaarscampagne van de Staatsloterij: de grootste campagne van het jaar! Als Campagne Manager was het haar taak om alles in goede banen te leiden, van de eerste ideeën tot de uiteindelijke campagne, inclusief de TV commercial. En óf haar harde werk heeft geloond: de commercial is genomineerd voor een Gouden Loeki!
Van concept tot campagne
Aan de korte commercial die wij zien, wordt achter de schermen ongeveer een jaar gewerkt. Het team bouwt samen met het reclame bureau maandenlang aan verschillende concepten. Deze worden grondig getest bij consumenten. “Je hoopt natuurlijk dat jouw favoriete concept daar het beste uitkomt’’, vertelt Ivanka. ‘’Dit jaar kwam mijn favoriete concept goed uit de test, maar niet als beste. Tóch geloofde ik sterk in het concept, want dat is marketing ook. Het moet goed voelen. Na veel intern overleg hebben we die versie aangepast totdat het precies klopte. Uiteindelijk was dat het concept dat op tv te zien was.”
Binnen zo’n campagne is de commercial slechts het halve werk. “In Utrecht hebben we de trappen van Hoog Catharijne beplakt, bijvoorbeeld. In Rotterdam, Amsterdam en Den Haag waren de trams ook helemaal omgetoverd naar onze campagne: met de hondjes erop én de 30 miljoen. Er zijn zoveel andere uitingen, van posters tot digitale borden, van radio uitingen tot online uitingen, waar ik als Campagne Manager verantwoordelijk voor ben”, legt ze uit.
Het grote moment
Ivanka ging wekelijks met haar team rond de tafel om alle details door te nemen. Samen werkten ze toe naar 9 december: de dag vóór de lancering. “Dan is er een medewerkersbijeenkomst. Daar presenteerde ik, samen met de business directeur, het plan waar we al bijna een jaar mee bezig waren. Er keken ruim 450 collega’s mee. Dat was bijna spannender dan de uitzending zelf. Als je collega’s enthousiast zijn, voelt dat al als een grote overwinning.”
Ivanka werkt nu zo’n 3,5 jaar bij Staatsloterij, waarvan anderhalf jaar als Campagne Manager. Ze kreeg de vraag om de Oudejaarscampagne te leiden al in haar eerste maanden op de functie als Campagne Manager. “In het begin twijfelde ik; het leek me zo spannend. Mijn twee voorgangers hadden veel meer ervaring. Maar uiteindelijk besloot ik ervoor te gaan. Ik ben blij dat ik die stap gezet heb. Het was hard werken, maar dat was het zeker waard.”, vertelt ze.
Gouden Loeki
De campagne werd goed ontvangen. Als kers op de taart is de commercial zelfs genomineerd voor een Gouden Loeki! “Dat is echt een enorme eer. We kunnen nog stemmen tot 16 maart, dus we blijven duimen!”
Help jij mee? Stemmen kan via deze link!
Door Isa Smeele