Bart Burggraaff (Karwei Bodegraven) nieuw bestuurslid Detailhandel bij OPBR

Het OPBR heeft een nieuw bestuurslid Detailhandel: Bart Burggraaff, eigenaar van Karwei Bodegraven. De afgelopen maanden hebben Ko van Daalen (Brood&Ko) en Bart nauw samengewerkt om de overdracht soepel te laten verlopen. “Ik maak me al 45 jaar druk over het centrum,” zegt Ko. “Het is tijd voor een frisse wind. Ook de komende 45 jaar moet iemand er bovenop zitten, want er gaat niets vanzelf.”




Sommige winkeliers denken dat ze alleen een pand hoeven huren, lichten ophangen en dan gaat de verkoop automatisch. Maar dat is lang niet genoeg, weet Ko uit zijn lange ervaring als ondernemer. “De consument heeft steeds hogere verwachtingen en je moet ze blijven raken. Er is niet één knop waar je aan moet draaien, het zit in kleine dingen: schone winkelstraten, groen in het centrum, weinig leegstand, gezellige activiteiten. Die dynamiek maakt het leuk, maar ook moeilijk.”

Die kleine dingen zijn vaak zaken die de blik of mogelijkheden van de individuele ondernemer overstijgen. Daarom moet er iemand zijn die zich druk maakt om de winkelgebieden in Bodegraven-Reeuwijk. Ko heeft die rol jaren vervuld: bijna 10 jaar als bestuurslid van OPBR en daarvoor ook als voorzitter van de BOV. “De wielrenner Leontien van Moorsel vertelde me ooit dat haar zus haar op een saai stuk van het olympisch parcours naar de gouden medaille had geschreeuwd. Daar herkende ik mezelf wel in: ik heb altijd geprobeerd het centrum door de modder vooruit te trekken.”

Ko draagt die verantwoordelijkheid vanaf nu graag over aan Bart. “Het zijn grote schoenen om te vullen,” lacht Bart, “maar ik heb er zin in. Ik ben normaal niet zo van dit soort groepen, maar als ik naar OPBR kijk, zie ik betrokken mensen met een visie voor de toekomst. Dat voelt goed, ik houd er ook van naar een doel toe te werken.” Ko knikt goedkeurend. “Dat komt goed. Bart heeft oog voor de detailhandel én het algemeen belang.”

Focus op samenwerking winkelgebieden

Als bestuurslid wil Bart focussen op een sterkere samenwerking tussen de winkelgebieden in de gemeente. “Deze tijd vraagt daarom. Dat Bodegraven en Reeuwijk aparte eilandjes zijn, is een ouderwetse gedachte. Ik wil met iedereen aan tafel, dan helpen we elkaar en houden we elkaar scherp. We zijn uiteindelijk allemaal met retail bezig.”

De eerste stap in deze versterking van de samenwerking heeft OPBR vorig jaar al gezet met de aanstelling van centrummanager Koert Vermeulen. Hij ondersteunt alle winkelgebieden in de gemeente. Ko: “We hebben enorm ons best moeten doen om hier steun voor te krijgen van de gemeente. Ik ben 3-4 jaar bezig geweest met lobbyen en toen kwam het los.”

Bart werkt inmiddels nauw met Koert samen. “Ik had hem vanochtend nog aan de lijn. De winkelgebieden hebben zich flink ontwikkeld sinds zijn aanstelling bij de BOV in 2019-2020. Het gaat niet meer om praktische zaken als bloemen ophangen, maar om strategisch leegstand aanpakken, groen in het centrum krijgen en natuurlijk de samenwerking tussen winkelgebieden bevorderen. Belangrijke zaken waar de individuele ondernemer zich niet mee bezig houdt, maar OPBR wel.”

Randvoorwaarden om te ondernemen

Hier ligt volgens de heren de cruciale waarde van OPBR. Ko: “OPBR zorgt dat de randvoorwaarden om te ondernemen goed zijn. Dat doen we in de eerste plaats niet eens voor onze portemonnee, maar voor de leefbaarheid van de dorpen. Pas als je door een centrum loopt en de sfeer is daar goed, wil je er wonen.” Bart: “Het is vergelijkbaar met mijn relatie als franchisenemer tot de nationale organisatie van Karwei. Die zorgt voor de achtergrondprocessen, zodat ik me kan focussen op waar ik waarde kan toevoegen: lokale service en betrokkenheid.”

Ko geeft een voorbeeld: “Vorige maand werd bekend dat de regio 18 miljoen krijgt van de provincie, onder andere voor het behoud van levendige dorpen. Dat geld kunnen we dus gebruiken voor het vergroenen van het centrum van Bodegraven. Dat soort dingen zal het individu niet snel opmerken, laat staan erachteraan zitten. Wij zetten dat op de agenda. En als OPBR belt, neemt de gemeente op.”

Ook hier zal Bart de samenwerking zoeken. “Van de buitenkant is het vaak makkelijk zeggen: ‘De gemeente doet niks’, maar als je in gesprek gaat, blijkt het altijd ingewikkelder te liggen. Tegelijkertijd moet er echt wat gebeuren. Een langetermijnvisie is mooi, maar we moeten morgen aan de slag om de winkelgebieden aantrekkelijk te houden!”

Heb je vragen over wat Bart en OPBR voor jouw onderneming kunnen betekenen? Neem contact op via detailhandel@opbr.nl.

Bron: OPBR

Advertentie

blank

blank

blank

blank

blank

blank