Gemeente kiest vaker voor mensen boven regels

Sinds 2014 richt de gemeente zich op meer dialoog met ondernemers en inwoners, waardoor er minder juridische procedures plaatsvinden. De gedachte hierbij is dat de gemeente het liefst niet procedeert tegen haar eigen inwoners en bedrijven. Op deze manier worden mensen boven regels gesteld. Dit vertaalt zich de laatste maanden in positieve reacties, met lagere kosten als bijkomend voordeel.




 

Klantvriendelijk

Om het proces bij bezwaren meer klantvriendelijk te maken heeft de gemeente sinds 2016 al premediation en ambtelijk horen ingevoerd. Premediation biedt kansen om sneller een oplossing te bereiken, voordat de gemeente een definitief besluit neemt. Hierdoor ontstaat er een minder formele procedure en is de gemeente in gesprek met inwoners. Het kan worden ingezet bij  een bezwaar, aanvraag, zienswijze of klacht.

 

Ambtelijk horen

Het was bij de gemeente een uitgangspunt dat alle bezwaarschriften voor advies werden voorgelegd aan de commissie Bezwaarschriften. Dit is geen wettelijke verplichting. Sinds vorig jaar wordt vaker de mogelijkheid van ambtelijk horen overwogen. In dat geval wordt de bezwaarmaker gehoord door een medewerker van de gemeente, samen met een medewerker van het team dat betrokken is geweest bij het besluit.

 

Zakenkabinet

Het huidige college van burgemeester en wethouders wil als een zakenkabinet dienstbaar zijn aan de dorpen. Goed onderhouden van de relatie met inwoners en ondernemers staat hierbij hoog in het vaandel. Daarnaast zet het college zich in om de financiële positie van de gemeente te verbeteren. Een bijkomend voordeel van het motto ‘mensen boven regels’ is dat de kosten dalen voor juridisch advies en vergoedingen voor proces- en griffiekosten. Kosten voor juridische advisering zijn overigens niet automatisch verbonden aan bezwaar- of beroepsprocedures. Ook los daarvan wordt soms juridisch advies ingewonnen.

Bron: Gemeente

Advertentie

blank

blank

blank

blank

blank

blank

blank

Geef een reactie