‘We zien het wel’: met die gedachte begon Saskia Verhage zo’n 11 jaar geleden aan haar ondernemersavontuur. Inmiddels kennen de meesten haar als trotste oprichtster van Zwemschool Het Groene Hart. Hier verzorgen Saskia en haar trouwe team al 7 jaar lang zwemlessen bij de Reeuwijkse Hout.
Als je de 15-jarige Saskia had gevraagd wat ze wilde worden, kreeg je een verrassend antwoord. ‘’Ik was ervan overtuigd dat ik schaatser zou worden’’, blikt ze terug. ‘’Ik voelde weinig voor school, maar mijn ouders waren groot voorstander van een plan B achter de hand hebben. Daarom begon ik aan een sportopleiding. Mijn vader Teun was al langer te vinden in het zwembad. Via hem ben ik dat ernaast gaan doen. En inmiddels blijkt het al even: dat beviel erg goed!’’
Opstarten
Toen Saskia een poos bij een zwembad in Nieuwkoop werkte, begon het te kriebelen. ‘’Ik voelde de drang om voor mezelf te beginnen. Om het nét even anders te doen, op mijn manier. Toen ik water kreeg bij een bad in Zwammerdam, zette ik die stap voorzichtig. Het begon als een soort grapje. ‘We zien het wel’, dacht ik.’’
Saskia’s sprong in het diepe bleek de juiste keuze. ‘’Vanaf het moment dat ik startte met ondernemen, heb ik geen seconde gevoeld dat het een ‘moetje’ is’’, legt ze uit. ‘’Toen ik 7 jaar geleden met Zwemschool Het Groene Hart begon, was het natuurlijk wel aanpoten. Ik deed eigenlijk alles zelf. Dat veranderde toen ik meer personeel aannam. We hebben een superhecht, sterk en overzichtelijk team.’’ Ook vader Teun en broer John zijn nauw betrokken bij de zwemschool. ‘’Zonder dit topteam waren we bij lange na niet zo ver gekomen. Ik ben iedereen mega dankbaar’’, benadrukt Saskia.
Eigen zwemschool
Saskia’s eigen aanpak lijkt ook anderen op te vallen. ‘’Inschrijvingen hebben momenteel een wachttijd van anderhalf jaar’’, deelt ze. ‘’Hoewel we het allerliefst iedereen nú zouden helpen, zien we het ook als groot compliment.’’
‘’We werken met groepjes van maximaal 6 kinderen. Dat maakt het contact met de kinderen veel makkelijker. Het resultaat daarvan is dat we het proces van elk kind kunnen volgen en hier rekening mee kunnen houden. De één springt het bad in alsof hij nooit anders gedaan heeft, de ander heeft drie lessen nodig om het water in te durven. En dat is oké. We staan voor een liefdevolle aanpak.’’
‘’De meeste energie krijg ik van de overwinningen van een kind. Bij het diplomazwemmen, bijvoorbeeld. Iedereen is dan zo trots. Of wanneer een banger kind uiteindelijk lachend het water in gaat. In dat halfuurtje willen we het zo leerzaam, maar óók zo fijn mogelijk maken voor iedereen. Het maakt niet uit of een kind een rugzakje heeft. Wat er ook is: iedereen is welkom.’’