Het Plassengebied is al jaren verboden terrein voor zwaar en breed verkeer. Om hier goed op te kunnen controleren, neemt de gemeente komende winter een systeem met camera’s in gebruik. Die komen langs ontsluitingswegen aan de rand van het Plassengebied te hangen. De kentekens van passerende voertuigen worden 24 uur per dag, zeven dagen per week gecontroleerd. Voertuigen zwaarder dan 3500 kg mogen het gebied alleen in als er een ontheffing is aangevraagd én is afgegeven. Afhankelijk van de gewicht/breedtecategorie voertuigen is de ontheffing gratis of worden er legeskosten berekend. Zonder geldige ontheffing volgt automatisch een boete via het CJIB.
Verkeerswethouder Robin Kersbergen: “Het is in principe een simpel en beproefd systeem dat zorgt dat de veiligheid op die wegen omhoog gaat en dat schade en onderhoud omlaag gaan. Wel moeten bewoners en bedrijven er serieus rekening mee houden. De levering van die nieuwe bank door een grote vrachtwagen vraagt namelijk wel actie van de chauffeur. Én het liefst ook van de bewoner die de leverancier vooraf op het aanvragen van een ontheffing wijst. De ondernemer kan na zo’n waarschuwing ook kiezen voor een busje of kleine vrachtwagen die volgens het RDW minder dan 3500kg weegt. In dat geval mag het voertuig vrij het Plassengebied in, zoals voor de meeste bestelwagens voor boodschappen en pakketjes geldt. Is het voertuig zwaarder dan 3500kg, dan kan zowel de leverancier als de bewoner vóór of direct na het aflevermoment online een ontheffing aanvragen. Dat voorkomt een boete voor de chauffeur of het bedrijf. Wel kan er sprake zijn van legeskosten voor die ontheffing, als de vrachtwagen te breed of te zwaar is. Voertuigen tot 2,2 meter breed en lichter dan 10 ton zijn vrijgesteld van legeskosten.”
Veel ongeoorloofde vrachtwagens
De gemeente probeert al jaren meer grip te krijgen op het probleem van (te) zwaar verkeer op de smalle C-wegen in het Reeuwijkse Plassengebied. Kersbergen: “Uit recente metingen blijkt dat daar gemiddeld tussen de 50 en 80 vrachtwagens per dag komen die geen ontheffing hebben. Dat verkeer leidt tot schade aan wegen en daardoor tot extra onderhoud. Het is onveilig voor andere weggebruikers en geeft overlast voor de omwonenden. Er stonden verkeersborden met een gewicht- en breedtebeperking. Wij mogen als gemeente in de huidige situatie zelf niet handhaven, omdat de verkeersborden onder de Wegenverkeerswet vallen. Handhaven is dan officieel de taak van de politie. Maar de politie kan niet doorlopend aanwezig zijn in zo’n groot gebied om te controleren.”
Boa’s worden bevoegd
Projectleider Civiel Stephan Verburg vervolgt: “De nieuwe opzet met camera’s vroeg om een door de gemeenteraad genomen verkeersbesluit. Op grond daarvan mogen onze Boa’s handhaven op de geslotenverklaring voor vrachtwagens of landbouwvoertuigen. Chauffeurs zien op speciale portaalborden dat het gebied gesloten is voor zwaar verkeer. Op die borden staat een QR-code, zodat de chauffeur direct via elektronische herkenning een ontheffing kan aanvragen. De Boa’s controleren via de geregistreerde kentekens of de voertuigen een ontheffing hebben. Is er geen ontheffing aangevraagd, dan volgt een CJIB-boete. De opbrengst daarvan gaat naar de rijksoverheid. De opbrengsten van de legeskosten voor de ontheffingen gaan naar de gemeente. Lang niet genoeg om de investering voor dit systeem en de verwerking van ontheffingen en de inzet van Boa’s te dekken. Maar zonder zwaar verkeer in het Plassengebied is het wel veiliger en uiteindelijk scheelt het ons in de kosten van wegonderhoud en van reparaties bij schade. We gaan in januari het systeem met de ANPR-camera’s (Automatic Number Plate Recognition) testen en hopen in februari zover te zijn dat het systeem actief wordt. Op het moment dat het online aanvragen van ontheffingen goed werkt.”
Ondernemers bekend met ontheffingen
De gemeente heeft een aantal informatieavonden voor bewoners en ondernemers gehouden om het systeem uit te leggen. Kersbergen: “Daar proefden wij veel draagvlak. Bewoners en bedrijven kennen immers de situatie. Ze werken nu ook al met ontheffingen en sommigen maken gebruik van de overslaglocatie op Zoutman om de aanvoer van materialen en materieel via kleinere, lichtere voertuigen te laten verlopen. Voor bewoners lijkt er weinig te veranderen. Personenauto’s en busjes mogen onbeperkt het gebied in. En voor bijvoorbeeld campers zijn er ontheffingen. Nogmaals, er ligt straks wel een gedeelde taak om de leveranciers te informeren over de geslotenverklaring voor vrachtverkeer. Dat voorkomt mogelijk vervelende discussies achteraf, wanneer ergens een boete op de mat valt. Overigens hanteren we straks een bepaalde overgangsperiode, waarbij eerst een waarschuwingsbrief volgt in plaats van direct die boete.”
Goede voorbeeld
De gemeente geeft zelf het goede voorbeeld, meent wethouder Kersbergen. “We hebben bijvoorbeeld lichtere gemeentevoertuigen aangeschaft voor onderhoud in dit gebied. Ook Cyclus rijdt met kleine vuilniswagens. Er is ook toestemming voor de aanschaf van lichtere brandblusvoertuigen die vanuit Reeuwijk en Gouda komen. Zo kunnen we grote stappen zetten om zwaar verkeer uit het Plassengebied te weren. Met name de vrachtwagens boven de 20 ton; die blijven, net als nu, strikt verboden. Met één uitzondering: als er sprake is van groot maatschappelijk belang. De wegbeheerder mag bijvoorbeeld het transport van een benodigd transformatiehuisje op een dieplader toestaan. Maar die uitzonderingen zullen op de vingers van één hand te tellen zijn.”