Bodegraven: rijk verleden, energiek heden en uitdagende toekomst

Burgemeester Michiel Grauss sloot zijn kennismakingstoer langs de dorpen af met een bezoek aan Bodegraven. In de ochtend was het wijkteam Bodegraven Noord gastheer met een wandeling, met aandacht voor historische gebouwen en plekken. Na de middag nam wijkteam Bodegraven Zuid het gastheerstokje over en was er een fietstocht voor een indruk van deze grote woon/werkomgeving, inclusief actuele ‘pijnpunten’. Tussendoor bezocht de burgemeester de Hortus Populus en lunchte hij met vertegenwoordigers van diverse organisaties in het Huis van Alles. Hij zag een energiek Bodegraven, dat nog wel wat uitdagingen kent.




Met Leendert Spijker van de Historische Kring Bodegraven en leden van het wijkteam Bodegraven Noord was er tijdens de wandeling oog voor ‘gisteren, vandaag en morgen’. Van het Romeinse Rijk, met de Limes als grens dwars door Bodegraven, tot aan de honderden kaaspakhuizen relatief kortgeleden. Leendert Spijker: “Bodegraven was helemaal kaas. Midden in het dorp kwamen wekelijks op het grote plein zeker 600 boeren en kaashandelaren bijeen om zaken te doen. En overal in het dorp zie je nog voormalige kaaspakhuizen, die inmiddels zijn getransformeerd tot woningen of bedrijfspanden. Slechts een handjevol kaaspakhuizen is nu nog in gebruik voor de opslag. Maar het is mooi dat de vaak fraaie panden er nog zijn, herkenbaar aan de kleine ramen aan de zijkant om lichtinval/warmte te weren en de grote deuren en kozijnen aan de voorzijde waar de kazen werden aangevoerd en tot de eerste verdieping werden opgegooid.”

Erna Zoomers maakt de tijdsprong naar het heden: “Die woningen in de pakhuizen en winkelpanden die nu tot appartementen worden omgebouwd, hebben meestal geen eigen parkeervoorziening. Dat verhoogt de druk op het parkeren in ons dorp, die toch al hoog is.” Ook de verkeerssnelheid van veel weggebruikers is gevaarlijk hoog, voegt Nadia Mekrani toe. “Zelfs op het zebrapad word je bijna omver gereden. We moeten als wijkteam proberen de verkeersveiligheid te vergroten.” Een ander vraagstuk in Bodegraven is de toenemende vergrijzing. Erna: “Inwoners worden ouder en tegelijkertijd komen er veel mensen van middelbare leeftijd vanuit de steden hier wonen omdat het zo rustig en landelijk wonen is. Maar de jongeren kunnen geen woning vinden of betalen en trekken noodgedwongen weg. We moeten zorgen dat jongeren hier kunnen wonen en dat er voor de jeugd en jongeren voldoende te doen is.”

De historische verhalen brachten burgemeester Grauss naar de rijksweg die de Noordstraat van oorsprong was, de route tussen Leiden en Utrecht. Na de brand in 1870, waarbij een groot deel van Bodegraven werd verwoest, bleven enkele panden gespaard, waaronder het café op de hoek van de Van Tolstraat en Prins Hendrikstraat. Verteld werd over de grens tussen Bodegraven en Zwammerdam die middenin de Van Tolstraat liep. En over de Sint-Willibrorduskerk, gebouwd in neogotische stijl naar een ontwerp van de befaamde Limburgse architect Pierre Cuypers, die ook het Rijksmuseum en Centraal Station in Amsterdam ontwierp. Leendert Spijker: “Maar door zuinigheid van Bodegraven vielen de torentjes bij de uiteindelijke bouw kleiner uit dan ontworpen, waardoor Cuypers bij een bezoek per koets snel rechtsomkeert maakte.” Vanzelfsprekend werd het gebouw van zaadhandel Turkenbrug besproken, thans het Evertshuis. Vlak daarbij de Nieuwstraat, dé kaasstraat van Bodegraven in vroeger tijden.

Bij de Rijnkadehaven, één van de burgerinitiatieven van Hart in Bodegraven, bleek het gezellig druk met boten. Erna Zoomers: “Het is leuk dat de haven goed wordt gebruikt, waarbij de vaartoeristen ook het dorp ingaan voor boodschappen of een hapje eten.” Marian Domburg, Kees Veelenturf en Leendert Spijker ontvingen de burgemeester in het fraaie Groene HartHuys. “Kunst, cultuur en historie komen hier samen.” Het slotstuk van de wandeling was een kijkje bij de oude begraafplaats achter de Dorpskerk, die door de Historische Kring deels wordt opgeknapt. Een plek waar het verleden voelbaar is. Burgemeester Grauss zal ingaan op de uitnodiging van het wijkteam Bodegraven-Noord om later ook het heden en de toekomst diepgaander te bespreken.

De fietstocht in het middagprogramma begon met een bezoek aan de Hortus Populus. Het was er die ochtend druk geweest met de verkoop van abonnementen voor een wekelijks pakket duurzaam geweekte groenten en kruiden. “Bezoekers kunnen ook op vrijdag- en zaterdagmorgen langskomen om duurzame producten uit de regio of zelf geplukte bloemen te kopen,” aldus voorzitter Esther van den Bor. “Of een kop thee of koffie te drinken, want de tuin is tevens een sociaal ontmoetingspunt.” Architect Gert Jacob de Graaf, die het multifunctionele gebouw CoHortus op de Hortus Populus in de vorm van een soldatenbarak in Romeinse stijl heeft ontworpen, toonde de burgemeester het museumdeel waar 8 soldaten moesten verblijven, met 6 slaapplekken, want 2 soldaten moesten altijd de wacht houden. De Hortus Populus bewijst dat duurzaam kan worden geproduceerd. Esther: “Er komen nog twee varkens die we kunnen voeden met ons groenteafval. We zijn op zoek naar grond in elke woonkern in Bodegraven-Reeuwijk om – op kleinere schaal – zo’n groentetuin te realiseren.”

Vast onderdeel van de toer is een lunch waarbij Michiel Grauss kennismaakt met vertegenwoordigers van organisaties in Bodegraven. In het Huis van Alles vertelde Annie Jansen over de vele activiteiten die onder dit dak plaatvinden, deels vanuit een sociaal maatschappelijk doelstelling, deels meer commercieel. Kirsten van Nieuwkoop en Touria Drif van Bureau Bousa vertelden over de ondersteuning van kinderen en hun ouders, met projecten als VoorleesExpress, OKÉ-klas (ouder-kind-educatie) en School’s cool (thuismentoren voor brugklassers). Touria: “We willen dat kinderen zich kunnen ontwikkelen. Belangrijk is dat je kinderen aandacht geeft. Leerkrachten hebben het vaak te druk, ouders kijken vaak naar prestaties. Maar aandacht is dé sleutel. Omdat we als vrijwilligers achter de voordeur mogen komen – ouders vertrouwen ons – kunnen wij ondersteuning bieden, vaak in samenwerking met scholen.”

Eva Penders en Yasmine van der Weide gaven als organisatoren de burgemeester een vooruitblik op de Vakantiespelen, waarbij zo’n duizend schoolkinderen uit Bodegraven-Reeuwijk, in leeftijd verdeeld over Tent, Huttenbouw en Crew, een prachtige feestweek beleven. Met dank aan ruim 200 vrijwilligers, die in de lange geschiedenis van de Vakantiespelen vanaf 1967 meestal zelf ooit hebben meegedaan. Burgemeester Grauss sprak in dit verband van een ‘kraamkamer van vrijwilligers’. Yasmine: “We zijn aan het aftellen naar 14 augustus als het leukste feest van onze gemeente begint, met als thema dit jaar “Sprookjes bestaan’.” Binnen de Vakantiespelen heeft Sport en Welzijn Bodegraven-Reeuwijk één dag een aanvullende rol, door de kinderen een beweegprogramma voor te schotelen, vertelden Sanne Wouters en Dennis Boele. “SenW is het sportloket voor alle inwoners van Bodegraven. Onder andere sportverenigingen, (welzijn)organisaties, scholen en inwoners kunnen bij ons terecht met al hun (beweeg)vragen. Het team Buurtsportcoaches zet zich in om zoveel mogelijk inwoners in beweging te krijgen en te houden.”

Dietmar Warnders en Selmir Pejcinovic gaven uitleg over SAM Jongerenwerk. Zij zien dat initiatieven zoals een soosavond of zaalvoetbalgroep aanslaan. Het duurt soms even, maar steeds meer jongeren sluiten zich aan. Dietmar: “We begonnen de inloopavond op donderdag in De Zon met 5 à 6 jongeren, nu komen er ruim 25.” Dat heeft ook te maken met het netwerken, aldus Selmir: “Vrienden, neefjes, nichtjes, ze halen elkaar over om mee te komen naar een activiteit. Het mooie is dat je jongeren kunt helpen, omdat je ze ook apart spreekt en er vertrouwen ontstaat. Dan kunnen we ze helpen als er problemen zijn.”

Met leden van het wijkteam werd de burgemeester al fietsend door Bodegraven Zuid geleid. Het is er goed wonen in vrij ruim opgezette wijken, met veel groen. Maar omdat de woonwijken worden omgeven door drukke verkeerswegen, met name aan de kant van de bedrijventerreinen, werd er ook stilgestaan bij een aantal onveilige verkeerssituaties. Met name het oversteken van voetgangers en fietsers van de Broekveldselaan vergt volgens het wijkteam meer aandacht, juist ook naar de nieuwbouwwijk Weideveld. Ook een simpel zebrapad tussen de seniorenhuisvesting bij Rijngaarde, Nieuw Rijngaarde en Rijnleven en de voorzieningen in het centrum zou extra veiligheid opleveren.

In de wijk Weideveld werd een bezoekje gebracht aan één van de 143 woningen die al jaren problemen hebben met de WKO-installatie. Ooit vanuit de gemeentelijke duurzaamheidsambitie werden de woningen gasloos. “Maar dit is absoluut geen duurzaamheid,” legden Rina Hampel en Arjan van Beijnum uit. “Het systeem werkt niet goed, leidingen gaan nu al kapot en de energiekosten zijn hoger dan een woning met een cv-ketel. Maar niemand vanuit de energieleverancier Eteck of gemeente durft te zeggen dat dit project gefaald is.” 

Tegenover falen staan successen. Zoals woongemeenschap De Parel voor 19 jongeren met een beperking, met zorgbegeleiding door ASVZ. Het is ontstaan als ouderinitiatief voor jongeren met een christelijke achtergrond. Tim Baelde liet de burgemeester een appartement en de gemeenschappelijke woonkamers/keukens zien. De jongeren redden zich prima, met hulp van begeleiders. Naast een goede huisvesting is het belangrijk dat er zinvol werk voor de jongeren is, stelt teamleidster Regina Kievit. Met trots vertelden enkele bewoners de burgemeester dat zij op een peuterschool mogen assisteren, aan het werk zijn bij lunchcafé Juuls in Gouda of in het geval van Tim bij het Regionaal Historisch Centrum in Woerden en bij Ferm Werk werken. Regina: “Het zoeken naar werk voor deze jongeren is soms lastig, maar de vervoersstress die erbij komt kijken is misschien nog wel lastiger. Is de taxi wel op tijd? Maar het is mooi dat deze jongeren zo’n mooie eigen plek in Bodegraven hebben.”

Advertentie

blank

blank

blank

blank

blank

blank

blank