Wethouder Gerrit van Eijk: “Je wordt vrolijk van gestructureerde manier van werken en resultaten”

De stand van zaken door de ogen van het college – In de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezing laten de vijf wethouders en waarnemend burgemeester hun licht schijnen op hetgeen binnen de afgelopen jaren is bereikt qua ambities uit het Raadsprogramma 2018-2022 – Samen Duurzaam Gezond. Inclusief een persoonlijke beschouwing op toekomstige opgaven voor het nieuwe college van B&W.

Ere wie ere toekomt: het is Inge Nieuwenhuizen die de afgelopen jaren als wethouder het meeste werk op het gebied van economische zaken, verkeer en vervoer, recreatie en toerisme, citymarketing en duurzaam ondernemen heeft verricht. Wethouder Gerrit van Eijk valt een aantal maanden in, toen Inge eind vorig jaar tot burgemeester van De Wolden werd benoemd. “Het is meer dan op de winkel passen,” zo omschrijft Gerrit van Eijk. “Ik heb het voordeel dat ik heel wat jaren in de gemeenteraad heb gezeten en veel mensen ken, ook uit het bedrijfsleven. Zo hoeft het niet stil te staan, maar kunnen wij op velerlei terreinen vorderingen blijven maken.”

Gerrit van Eijk was mede dankzij de ambtelijke ondersteuning en goede overdrachtsdossiers snel op ‘vlieghoogte’, zoals hij het noemt toen hij het wethouderschap op zich nam. “Dat is echt voor tijdelijk, want ik laat het met mijn 74 jaar straks over aan het jonge talent dat wij in onze gemeente hebben. En wachtgeld krijg ik ook niet. Wethouder zijn is soms een hondenbaan. Ik doe dit toch graag in het belang van de gemeente. Dan is het leuk als je resultaten voor onze inwoners en bedrijven weet te boeken.”

Zo is de wethouder heel blij met de samenwerking tussen bedrijfsleven en onderwijs. “Stageplekken bepalen de toekomst van het bedrijfsleven. Natuurlijk zien ondernemers zelf ook het belang van het opleiden van nieuwe vakmensen, zeker in deze tijd met grote tekorten aan arbeidskrachten, maar als gemeente hebben wij voor een betere aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt zorggedragen. Bijvoorbeeld via Triple Helix, een samenwerkingsverband in de regio Midden-Holland. Tevens zijn wij met MBO Rijnland een samenwerking gestart en is de Campus Gouda opgericht. Met Woerden Techniek bespreken wij een samenwerking op het gebied van talentontwikkeling. Overigens zal de arbeidskrapte leiden tot innovaties. Zo wordt in een project vanuit de Triple Helix-samenwerking bijvoorbeeld gekeken wat de inbreng van domotica (technische hulpmiddelen in het huishouden) kan zijn, bijvoorbeeld bij de thuiszorg van ouderen. Voorts is de samenwerking met Ferm Werk geïntensiveerd, zodat we inwoners met afstand tot de arbeidsmarkt meer perspectief op werk kunnen bieden.”

Voldoende bedrijventerreinen

Een andere voorwaarde voor een gezond lokaal bedrijfsleven is voldoende ruimte op bedrijventerreinen voor uitbreiding of vestiging van bedrijven. Gerrit van Eijk: “Becijferd is dat er tot 2030 in Bodegraven-Reeuwijk zo’n 20 tot 30 hectare nodig wordt geacht voor de opvang van ontwikkelingen van het lokale bedrijfsleven. Met de vaststelling van de Bedrijvenvisie Bodegraven-Reeuwijk 2030-2040 heeft de gemeenteraad aangegeven ruimte te zien voor zo’n 20 hectare in de periode tot 2030. Er is nog wel vraag naar meer. Ook in de omgeving is er een grote behoefte aan ruimte voor bedrijfshuisvesting. Je moet echter zorgvuldig omgaan met de beschikbare ruimte en ook kijken naar wat past en kwaliteit aan het lokale economisch leven toevoegt. Niet zomaar allerlei ‘blokkendozen van buiten’ hier laten vestigen, maar vooral de ruimte geven om lokale en regionale hoogwaardige bedrijven toekomstkansen te bieden. Die hoogwaardige bedrijven zorgen voor werknemers die in deze omgeving willen wonen en daarmee voor extra economische impulsen. Vanzelfsprekend is het vinden van extra ruimte voor bedrijven lastig, want ook voor de woningbouw hebben wij ruimte nodig. Er ligt in de Toekomstvisie een heldere route met ruimte voor bedrijven in vooral Bodegraven en Reeuwijk. Zo zijn er de plannen om de bedrijvigheid op Zoutman richting randweg op te schuiven, zodat er tevens ruimte voor extra woningbouw komt. Maar het is aan het nieuwe college om alle belangen en kosten af te wegen.”

Plannen en beleid zijn nooit af

Behalve de Toekomstvisie zijn in de afgelopen raadsperiode onder andere de Centrumvisie Bodegraven, Bedrijvenvisie Bodegraven-Reeuwijk 2030-2040 en de Woonvisie Bodegraven-Reeuwijk vastgesteld. De wethouder is daar blij mee. “In mijn tijd als raadslid waren processen minder goed gestructureerd dan nu het geval is. Nu liggen de contouren voor de komende jaren vast en daar kunnen het college en gemeenteraad goed op varen. Ik merk wel dat wensen die wij als college moeten schrappen omdat de financiële positie van de gemeente niet florissant is, vaak weer terugkeren in de raad. Daar verbaas ik mij soms over. Tegelijkertijd weet ik dat plannenmakerij en beleid nooit af zijn; je moet zaken uitwerken en keuzes maken. En als iets niet mogelijk is, zeg ik altijd: nee is ook een antwoord.”

Prima winkelaanbod

Over het winkelaanbod binnen de gemeentegrenzen is Van Eijk enthousiast. Vooral over de uitstraling van de Miereakker en het vernieuwde Westplein in Reeuwijk-Brug en de verlevendiging van het centrumgebied in Bodegraven. “De instrumenten die wij in het leven hebben geroepen, zoals de gevelsubsidie en verhuissubsidie, hebben gewerkt. Er zijn of worden – mede na overleg met de centrummanager en anderen – 22 gevels van panden in het centrum van Bodegraven opgeknapt en er zijn diverse bedrijven vanuit de periferie naar het kernwinkelgebied verhuisd. Er is minder leegstand dan enkele jaren geleden, met dien verstande dat winkels in de periferie worden getransformeerd tot woningen. In die ontwikkelingen is het belangrijk dat het vraagstuk van het parkeren de komende jaren wordt opgelost; we hebben daarvoor plannen gemaakt. Niet onvermeld mogen de initiateven van inwoners en bedrijven blijven, onder andere voor het fraaiere centrum van Bodegraven.”

Gerrit van Eijk wijst voor alle winkelgebieden op het groeiende aantal overnachtingen van toeristen in Bodegraven-Reeuwijk. In 2019 nog 190.000 en in 2021 al 320.000. “Daar zal de detailhandel van profiteren, zeker als er aantrekkelijke winkels zijn.” In dit verband noemt de wethouder ook de Vromade. “Op mijn bureau liggen schetsen voor de herinrichting van dit winkelgebied, dat ook voor de woningen van Weideveld belangrijk is. Het wordt een aantrekkelijk winkelcentrum, waar je alles kunt halen wat je nodig hebt. Verder lijkt de zondagopenstelling van winkels in onze gemeente naar tevredenheid te werken. Er is een afgewogen beleid ingevoerd dat alle betrokken groepen zo goed mogelijk probeert te respecteren. Daarover is nu geen discussie meer. Er zijn mij geen signalen bekend die op het tegendeel wijzen.”

Convenant over ondernemersfonds

Blij is de wethouder met het nieuwe, driejarige convenant over het Ondernemersfonds. “Mooi is dat de agrarische ondernemers nu actief gaan deelnemen en hebben aangegeven middelen te willen inzetten voor de komst van een plattelandsmanager. De agrarische bedrijven betalen hun bijdrage en het is goed dat er nu een specifieke en naar verwachting ook zeer nuttige bestemming voor de bijdrage is gevonden.”

“Bodegravenboog gaat er komen”

Het meest vrolijk wordt Gerrit van Eijk van de vorderingen op het gebied van de Bodegravenboog, de verdubbeling van de treindienst en aandacht voor fietsroutes. Wat betreft de Bodegravenboog heeft de ingezette lobby in de afgelopen periode zeer veel draagvlak opgeleverd. “Het is eigenlijk niet meer de vraag of de Bodegravenboog er komt, maar wanneer. Maar hoeveel draagvlak moet je  hebben om deze infrastructuur in het programma van de rijksoverheid opgenomen te krijgen? Daar zijn we nu samen met de Provincie Zuid-Holland druk mee bezig. Bij de aanleg van de N11 zo’n twintig jaar geleden kregen wij slechts voor een deel een ongelijkvloerse kruising met de botrotonde. Als je nu ziet dat 90% van het verkeer op die rotonde met de op- en afrit van de N11 te maken heeft, dan is het duidelijk dat ook de discussie over de bereikbaarheid van de Bodegraafse bedrijventerreinen daar alles mee te maken heeft. Komt er een Bodegravenboog, dan wordt ook die bereikbaarheid veel beter en komt ook de veiligheid voor fietsers in een ander daglicht te staan. Daar hangt ook de beslissing over een fietstunnel mee samen. Het fietsverkeer krijgt overigens met nieuwe snelfietsroutes en verbeteringen aan bestaande paden een stevige impuls.”

Er is door rijk, provincie en gemeente veel tijd en geld voor onderzoek geïnvesteerd in de Bodegravenboog. Hij moet nog een plek in het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) van de rijksoverheid krijgen, maar alle voortekenen zijn gunstig. Om de Bodegravenboog hoog op de agenda te houden, zou Van Eijk liever geen schijnbewegingen zien met andere initiatieven zoals een randweg van Bodegraven naar de oprit bij Waarder. “Zo’n randweg lost qua looptijd niets op. Maar dat is mijn visie. Zelf zou ik ook graag een directe aansluiting van de Reeuwijkse Randweg met de wijk Plaswijck in Gouda willen zien, om heel veel woningen in Reeuwijk en Gouda te ontlasten. Maar voor Gouda gelden uiteraard hier ook eigen overwegingen en men wil dat nog niet; misschien na de verkiezingen.”

Sneltreinvaart van NS

Ook de lobby voor een kwartierdienst van het spoor is succesvol gebleken. “Het is geweldig dat de NS al in 2026 klaar wil zijn met alle werkzaamheden, waaronder een nieuw station bij Hazerswoude-Rijndijk en een ongelijkvloerse kruising in Zoeterwoude. We hadden in het verleden nog de discussie van intercity’s die niet zouden stoppen in Bodegraven, maar door de bodemgesteldheid is er nu voor gekozen om met lichters Sprinters te rijden en zo is de kwartierdienst veiliggesteld. Dat is echt binnengehaald in deze periode. We gaan de lasten van extra treinverkeer ervaren, maar zeker ook de lusten.”

Deskundigheid in duurzaamheid

Tot slot benoemt de wethouder de portefeuille ‘duurzaam ondernemen’. “Het is prachtig dat het OPBR zeer actief is op dit gebied. Het bedrijfsleven is bijvoorbeeld bij de ODMH-tafels en RES-discussies goed vertegenwoordigd. Er is veel deskundigheid, zo valt mij op. Onder andere op het gebied van circulariteit, energiebesparing en dubbel ruimtegebruik. Dan kunnen wij de benodigde stappen op het gebied van duurzaamheid zetten. Voor alle terreinen zou ik willen zeggen: mouwen oprollen, in de handen spugen en uitvoering geven aan plannen en beleid.”

Foto’s: De ‘botrotonde’ wordt vooral door verkeer van en naar de N11 gebruikt en Steeds meer zonnepanelen op bedrijfsdaken

Bron: Gemeente

Advertentie

blank

blank

blank

blank

blank

blank

blank