Het is niet altijd makkelijk om de weg te vinden die leidt naar de juiste zorg en ondersteuning. Er zijn zoveel instanties, heel veel wetten en regels en verschillende soorten hulp. Als u een ziekte of een beperking heeft, is het soms helemaal lastig om de hulp te vinden die bij uw situatie past. In uw gemeente zijn er onafhankelijke clientondersteuners werkzaam op wie u een beroep kunt doen.
Maar wat betekent dat nu, onafhankelijk? Dit betekent dat clientondersteuners meedenken in uw belang. Zorg en ondersteuning helpen u alleen maar verder als u er zelf achter staat. Samen met u en de mensen om u heen zoeken de clientondersteuners naar oplossingen, zodat u met vertrouwen weer verder kunt. Zij doen dit niet ‘in opdracht van’, maar in samenwerking met de gemeente, het sociaal team, vrijwilligersorganisaties of andere partners.
Kennis en ervaring
Iedereen heeft zijn eigen verhaal, eigen zorgen en eigen wensen. De hulp die de ene persoon verder brengt, helpt niet automatisch ook de ander. Toch hebben mensen met een beperking vaak dezelfde vragen of ervaren ze soortgelijke belemmeringen. Door hun onderscheidende kennis en ervaring, begrijpen de clientondersteuners mensen met een bepaalde aandoening, ziekte of beperking soms net iets beter.
De clientondersteuners van MEE hebben veel kennis en ervaring als het gaat om het vinden van de juiste hulp voor mensen met een lichamelijke beperking, een (vermoeden van) een verstandelijke beperking, niet aangeboren hersenletsel (NAH), een chronische ziekte en autisme (in combinatie met een verstandelijke beperking). De onafhankelijk clientondersteuners van Kernkracht hebben veel knowhow over de vragen en zorgen van mensen met psychiatrische beperking en autisme.
Welke situaties?
Voorbeelden van situaties waarmee u kunt aankloppen bij de onafhankelijk clientondersteuner zijn:
- “Mijn zoon is een vrolijk joch, maar de laatste tijd lopen de ruzies flink op omdat hij door zijn autisme erg opstandig is.”
- “Mijn partner met (Niet aangeboren hersenletsel (NAH) kan ons kind niet ondersteunen en het valt me zwaar om alles alleen te doen.”
- “Ik ben heel erg bang voor de mensen in de buurt, maar mijn hulpverlener begrijpt dat niet.”
Informatie en aanmelden
Bij de onafhankelijke clientondersteuners kunt u terecht met uw vragen en voor informatie, advies en ondersteuning. De dienstverlening is vrij toegankelijk. De gemeente Bodegraven-Reeuwijk koopt dit in bij MEE en Kernkracht voor de inwoners. We ondersteunen u graag bij het helder krijgen van uw vragen en het zoeken naar oplossingen voor nu én in de toekomst.
De onafhankelijk clientondersteuners van MEE en Kernkracht zijn te bereiken via:
- MEE Servicebureau Midden Holland, van maandag t/m vrijdag van 9.00-17.00 uur, telefoon 0182-520333, e-mail servicebureau.mh@meeplus.nl, website www.meeplus.nl
- Kernkracht, van maandag t/m vrijdag van 9.00-17.00 uur, telefoon 06-48419434 (Astrid van Bruggen) of 0182-519060, e-mail avanbruggen@kernkracht.nl of info@kernkracht.nl, website www.kernkracht.nl.