De afgelopen periode is er door de provincie, de gemeente Gouda en onze gemeente gewerkt aan een onderzoek naar een doorfietsroute tussen Gouda en Bodegraven. Parallel hieraan loopt het ontwerptraject voor de herinrichting van de Raadhuisweg/Zoutmansweg. Er worden twee scenario’s afgewogen: één zonder doorfietsroute en één met doorfietsroute, waarbij er naast een vrijliggend pad meer ruimte op de weg komt voor de fietsers. De gemeente besluit voor het zomerreces over het definitief ontwerp.
De provincie heeft de ambitie om fietsgebruik te stimuleren. Samen met betrokken gemeentes wordt gezocht naar routes waarbij fietsers snel en veilig van A naar B kunnen komen en daarbij optimaal worden gefaciliteerd. In de Toekomstagenda SFR (snel fiets route) is de voorkeursroute Gouda – Utrecht via Woerden als route opgenomen. De voorkeursroute op dit traject gaat vanaf station Gouda, via de Raadhuisweg/Zoutmansweg naar Bodegraven en vervolgens verder richting Utrecht. Deze route is bepaald op basis van diverse criteria, waaronder bereikbaarheid van diverse bestemmingen, woon-werkfietsverkeer, medegebruik (scholieren etc.) en verkeersintensiteiten.
Optimale ruimte voor fietser
De gemeente werkt al enige tijd aan het ontwerp voor de herinrichting van de Raadhuisweg/Zoutmansweg. Er liggen nu twee scenario’s; een herinrichting met of zonder doorfietsroute. In beide scenario’s is het uitgangspunt een dorpse inrichting, waarbij ‘het pad van alles’ gehandhaafd blijft. In het scenario met doorfietsroute krijgen fietsers ook op de weg de ruimte om veilig te fietsen. Wethouder Inge Nieuwenhuizen: “De ontwikkeling van de doorfietsroute biedt kansen op het gebied van financiering en sluit aan bij onze ambitie om het fietsgebruik te bevorderen. Vanzelfsprekend maken we een zorgvuldige afweging of de doorfietsroute past binnen de gestelde kaders van optimale ruimte voor de fietser op een veilige, dorpse route in Reeuwijk-Brug.”
Vervolgproces
Het college stelt het definitief ontwerp voor de inrichting van de Raadhuisweg/Zoutmansweg in juli vast en maakt daarbij de afweging tussen het scenario met en zonder doorfietsroute. Na de zomer nodigt de gemeente inwoners uit om mee te denken over de keuze van lichtmasten, groen en exacte locatie van parkeervakken. Het streven is om in de loop van 2021 de herinrichting te voltooien.