Vier treinen per uur in de spits tussen Leiden en Utrecht  

Wie tussen Leiden en Utrecht reist, kan vanaf eind dit jaar in en rond de spits elk kwartier de trein pakken. Met twee extra sprinters in en rond de spits (van circa 6.00 uur tot 10.00 uur en van 15.00 uur tot 20.00 uur) wordt de trein voor veel mensen aantrekkelijker. Om de extra treinen te kunnen laten rijden werken provincie Zuid-Holland, ProRail en de betrokken gemeentes aan de veiligheid van de verschillende overwegen en een aantal spoorse maatregelen. Met het zetten van een handtekening op een bouwbord bekrachtigden gedeputeerde Frederik Zevenbergen, wethouder Inge Nieuwenhuizen van Bodegraven-Reeuwijk en ProRail-regiodirecteur Helga Cuijpers vandaag de samenwerking.




“Onze gemeente wordt zo nog beter bereikbaar,” licht Inge Nieuwenhuizen toe. “Dit geeft meer mogelijkheden voor onze inwoners en ondernemers. Daarbij verliezen we de veiligheid niet uit het oog: de spoorwegovergangen moeten ook toegerust zijn op die toename aan treinen. Daarom hebben we die met ProRail en met de Provincie onder loep gelegd en gaan we daar een aantal verbeteringen doorvoeren.”

Driepartijenovereenkomst

Op het traject Leiden-Utrecht vinden de meeste aanpassingen plaats binnen de gemeente Bodegraven-Reeuwijk. Die worden deels uitgevoerd door de gemeente. Daarom sloten provincie Zuid-Holland, gemeente Bodegraven-Reeuwijk en ProRail vandaag een driepartijenovereenkomst.

Werkzaamheden in Bodegraven-Reeuwijk

Binnen de gemeente Bodegraven-Reeuwijk worden verschillende overwegen aangepast. Hierbij gaat het vooral om het veiliger maken van de spoorwegovergangen en het opheffen van onbewaakte overwegen.

Zo past de gemeente de verkeerssituatie aan bij de overweg aan de Goudseweg in Bodegraven. Dat gebeurt om filevorming op de spooroverweg te voorkomen en om een veiligere verkeerssituatie voor fietsers te creëren. De voetgangersoversteekplaatsen rond deze spooroverweg worden ook aangepast. Het zebrapad op de Spoorlaan wordt richting het station verplaatst en de oversteek op de Goudseweg bij de voetbalkooi verandert. Door de bestaande rijstroken naar buiten te buigen ontstaat daar een middeneiland, waardoor je de Goudseweg in twee stappen,veilig, kan oversteken. Verder komt er meer ruimte voor fietsers. Zo wordt de route voor fietsers vanaf de Goudseweg richting het centrum en weer terug duidelijker en veiliger.

Daarnaast verkort ProRail de tijd dat de spoorbomen bij de overweg Goudseweg gesloten zijn. Dit verbetert de doorstroming van het verkeer op de overweg.

Bij de overweg aan de Oud Bodegraafseweg past ProRail de perronopgangen aan voor een veiligere looproute voor reizigers vanaf het perron. Bij de overweg aan de Prinsendijk, achter Fort Wierickerschans, maakt de gemeente een passeerhaven en bij de overweg aan de Molendijk in Nieuwerbrug komt een hek tussen het fietspad en de rijbaan.

ProRail heft twee openbare onbewaakte overwegen op. De Vlietkade in Bodegraven krijgt een vlonder onder de spoorbrug over de Vliet, waardoor het wandelpad in stand blijft. Voor het voetpad bij de Dubbele Wiericke komt er een alternatief wandelpad ten noorden van het spoor. 
Daarnaast is ProRail in gesprek met betrokkenen om in totaal veertien particuliere onbeveiligde overwegen aan te pakken in Bodegraven-Reeuwijk en Woerden. Het doel is om ze uiteindelijk, met het oog op veiligheid, op te heffen.

Planning

De voorbereidende werkzaamheden zijn gestart. De meeste werkzaamheden staan gepland in de herfstvakantie, de week van 16 tot en met 24 oktober. Dan is de spoorwegovergang aan de Goudseweg afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Automobilisten worden omgeleid. Fietsers en voetgangers houden een veilige doorgang langs het werk of worden omgeleid over het station.
In diezelfde week voert de spooraannemer, VolkerRail, in opdracht van ProRail de nodige werkzaamheden uit op en rondom het spoor. Deels gebeurt dat in de nacht, omdat er dan geen treinen rijden, maar van 22 tot en met 24 oktober rijden er overdag ook geen treinen vanwege de werkzaamheden.
Op 12 december gaat de nieuwe dienstregeling in en kunnen de extra spitstreinen rijden.

Toekomstplannen

Samen met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Regio Holland Rijnland, NS, ProRail en alle gemeenten langs het traject Leiden – Utrecht onderzoekt Provincie Zuid-Holland ook de mogelijkheden voor een nieuw station Hazerswoude-Rijndijk en de mogelijkheid om ook buiten de spits meer treinen per uur te laten rijden.

Bron: Gemeente

Advertentie

blank

blank

blank

blank

blank

blank

blank