Ton Scheerder over kerstpakketten-tijd: “Het is best een heel intensieve periode”

Al zo’n dertig jaar verkoopt hij met zijn bedrijf geschenken en bedrijfs- en promotiekleding, maar rond deze tijd in het bijzonder; kerstpakketten. Ton Scheerder is samen met zijn zoon Mike eigenaar van het bedrijf Promo & Gifts. De werkzaamheden zijn in volle gang.




Scheerder is druk bezig met zijn werknemers in de hal om alle kerstpakketten in te pakken. “De eerste aanvragen komen al in mei juni binnen.” De kerstpakketten kennen veel verschillende bestemmingen. “Ze gaan naar elke branche die je maar kan bedenken; transport, bouwsector, de zorgsector zoals verpleeg- en ziekenhuizen, kantoor, je kan het zo gek niet bedenken en wij leveren er pakketten aan.” De pakketten gaan het hele land door. “Van Bodegraven naar Groningen tot aan Maastricht. Het is moeilijk te zeggen hoeveel pakketten wij precies per jaar verkopen, maar het wordt nu weer populairder om een pakket te geven. Ik merk dat er ook meer budget aan wordt uitgegeven. Mensen zijn geneigd om hun relaties extra te verwennen met een attentie of geschenk.”

Populair

“Er worden heel veel dubbelhandige roestvrijstalen drinkbekers, zogenaamde ‘Topflaskbekers’ gekocht.” aldus Scheerder. Ook de tapas-etagere is populair. “Verder zijn er veel dingen die je makkelijk verkoopt, zoals tassen, maar ook verzorgingsproducten zoals die van Rituals.” Er is nog een ander product steeds meer gewild. “Het is redelijk populair op het moment om veel bijzondere biersoorten te kopen.” Er kunnen veel ideeën voor geschenken worden opgedaan bij Promo & Gifts. “Als mensen bij ons binnenkomen in onze showroom met 3500 artikelen, dan zien ze de mogelijkheden van dingen die ze in een pakket kunnen doen.”

Inspiratie

Inspiratie voor nieuwe artikelen in kerstpakketten doet Scheerder op bij speciale gelegenheden zoals kerstpakketbeurzen in Duitsland. Hij begint hier al mee aan het begin van het jaar. “In januari, als iedereen bezig is de kerstboom op te ruimen, zijn wij alweer bezig met de nieuwe kerst.” Scheerder geniet van de voorbereiding. “De showroom inrichten en nieuwe soorten cadeauartikelen bij thema’s verzinnen, dat vind ik het leukste.”

2020

“Er is dit jaar het thema ‘2020’, die vind ik heel leuk om te doen. ‘Fotoprops’, partypoppers, of iets met champagne of prosecco erbij, dat maakt het allemaal best wel leuk. Alles is helemaal in het 2020 thema doorgevoerd.” Dan komt het bezorgen en alles op tijd bij de klanten krijgen. “Het echte leuke is ook om in twee maanden je bedrijfsvoering daar helemaal op afstemmen wil je het voor elkaar krijgen. Het verkopen is niet zo moeilijk maar het uitleveren en zorgen dat het kerstpakket goed en op tijd ergens afgeleverd wordt, dat is best wel eens moeilijk. Elk jaar komt je weer dingen tegen waarvan je denkt “Daar had ik nog geen rekening mee gehouden, maar je hebt ervaring nodig om het met zo min mogelijk foutjes af te leveren.”

“Het is best een heel intensieve periode. Van eind oktober tot Eerste Kerstdag ben je zeven dagen per week aan de slag. Dan ben je moe op Eerste Kerstdag, maar dan kan je wel rustig en voldaan achterover zitten.”

Advertentie