Spitspendel stap dichterbij

Het college van burgemeester en wethouders heeft ingestemd met een pakket maatregelen waarmee extra treinen kunnen rijden op de spoorverbinding Leiden-Utrecht. Met de spitspendel – in en rond de spits – stoppen elk kwartier treinen op het station van Bodegraven. Streven is dat deze extra treinen eind 2021 gaan rijden.




De provincies Zuid-Holland en Utrecht, het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ProRail, NS en alle gemeenten langs de lijn werken samen aan een verbetering van de spoorverbinding Leiden – Utrecht. De spitspendel, die nu al rijdt tussen Leiden en Alphen aan den Rijn, wordt doorgetrokken naar Utrecht. Om dit mogelijk te maken zijn er diverse maatregelen vereist, waaronder verbeteringen van de overwegveiligheid van het spoor binnen de gemeente Bodegraven-Reeuwijk. De komende tijd werkt de gemeente Bodegraven-Reeuwijk deze maatregelen uit, samen met de provincie Zuid-Holland en ProRail.

“Goede openbaar vervoervoorzieningen zijn van groot belang voor onze inwoners en bedrijven,” licht wethouder Verkeer en Vervoer Inge Nieuwenhuizen toe. “Een betere bereikbaarheid met het OV is een van de speerpunten van het raadsprogramma. Met de invoering van de spitspendel op het traject Leiden- Utrecht maken we daar een aanzienlijke slag. Maar veiligheid bij de spoorwegovergangen is wel een vereiste. Dat moet vooraf goed geregeld zijn.”

Benodigde maatregelen

Om de frequentie van het aantal treinen te kunnen verhogen, zijn verschillende aanpassingen noodzakelijk. Zo wordt de verkeerssituatie bij de spoorwegovergang bij de Goudseweg in Bodegraven aangepast. De aanpassing voorkomt dat dat er filevorming kan ontstaan op de overweg en zorgt voor een verkeersveiligere situatie voor fietsers.

Daarnaast worden twee openbare onbewaakte overwegen opgeheven. De eerste betreft het voetpad bij de Dubbele Wiericke bij Nieuwerbrug. Tevergeefs is onderzocht of er een betaalbare oplossing is om deze wandelroute ongelijkvloers te maken. De andere onbeveiligde spoorovergang is die bij het voetpad aan de Vlietkade in Bodegraven. Hiervoor is wel een alternatief gevonden: daar wordt een vlonder geplaatst onder de spoorbrug over de Vliet, waardoor het wandelpad – ongelijkvloers – in stand blijft.
Bij de spoorwegovergang aan de Oud Bodegraafseweg worden de perronopgangen naar het station verplaatst op grotere afstand van de overweg. Bij de Prinsendijk (Zuidzijde) wordt een passeerhaven aangelegd bij de spoorwegovergang. Bij de Molendijk in Nieuwerbrug komt een hek tussen het fietspad en de rijbaan. Ook is ProRail in gesprek met diverse betrokkenen om zeven particuliere onbeveiligde overwegen aan te pakken.

Tot slot komt er een extra onderstation bij Nieuwerbrug. Dit is een installatie die de energievoorziening voor de treinen verzorgt. Samen met ProRail is de gemeente op zoek naar een geschikte locatie.

Advertentie

blank

blank

blank

blank

blank

blank

blank