Elkaar kennen en elkaar aanspreken. En melden bij de politie als u denkt dat er iets niet in de haak is. Die actieve houding van inwoners en ondernemers helpt volgens politieteamchef Peter Wijnen en burgemeester Michiel Grauss bij het verder versterken van de veiligheid in Bodegraven-Reeuwijk. “We hebben 36.000 paar ogen en oren binnen onze gemeente; geef het door als u denkt dat er iets niet klopt,” aldus de burgemeester. “We komen als politie liever tien keer voor niets, dan één keer te weinig,” vult de teamchef aan.
In de kernen en dorpen is het gevoel van veiligheid behoorlijk goed, zo blijkt onder andere uit enquêtes onder inwoners en ondernemers. De statistieken bevestigen het beeld van een veilige omgeving in de gemeente, thuis en op straat. Michiel Grauss: “Het basisniveau veiligheid is in onze gemeente hoog. Maar als een dorp het ene jaar een cijfer 8 krijgt en je zakt door incidenten of overlast een jaar later naar een 7, dan mag dat nog altijd beter zijn dan gemiddelde landelijke cijfers, toch wil je snel weer omhoog. Onze ambitie is om het hoge niveau vast te houden en waar mogelijk nog een stapje extra te zetten.”
In gesprek gaan
De gemeente heeft vorig jaar het veiligheidsbeleid geactualiseerd. Hoe wordt naar veiligheid gekeken, welke vraagstukken zijn er en in welke rol en taakverdeling kunnen bestuur, organisatie en partners daar uitvoering aan geven? Michiel Grauss: “Ik ben als burgemeester verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid in onze gemeente. Daarom wil ik graag in gesprek met inwoners en ondernemers om te horen hoe zij tegen deze onderwerpen aankijken. Ik probeer als relatieve nieuweling in deze gemeente met een frisse blik tegen lokale veiligheidsvraagstukken aan te kijken. Wat gaat er goed, wat kan en moet anders en beter? Ook zijn er enkele nieuwe wijkagenten in onze gemeente begonnen, die eveneens hun oor te luisteren leggen bij inwoners en bedrijven.”
Balans tussen leefbaarheid en levendigheid
Volgens de burgemeester helpt het luisteren ook om meer afgewogen politieke besluiten te nemen. Neem de klachten over de overlast door de jeugd in met name Bodegraven centrum. Raadsleden en burgemeester hebben intensief gesproken met alle betrokken partijen. Grauss: “We hebben van bewoners, jeugd en horecaondernemers hun kant van het verhaal kunnen horen. Met die informatie gaan we het politieke debat aan en spreken regels af, zoals openingstijden van horeca en afspraken over late bezoekers. Niet iedereen zal blij zijn met die regels, maar we kunnen het niet iedereen naar de zin maken. Waar ik bijzonder aan hecht is dat het proces richting dat politieke besluit zorgvuldig is geweest. Mijn inziens is er nu een aanpak voor het uitgaansleven die een goede balans tussen leefbaarheid en levendigheid laat zien. Met in ons achterhoofd dat alle dorpen verschillend zijn. Op de Wilhelminastraat in Bodegraven zit een andere bestemming dan op een woonomgeving in een andere kern. En de jeugd moet ook de ruimte krijgen om jong te kunnen zijn.”
Angel eruit halen
Politieteamchef Peter Wijnen haakt in op de overlast door de jeugd: “Uiteraard moeten wij overlast aanpakken als die optreedt. Handhaven is in onze ogen echter het sluitstuk van allerlei maatregelen. Handhaven hoort erbij, maar is in feite niet de eerste c.q. beste oplossing. Je moet je afvragen waar de angel zit die tot die overlast leidt en die angel eruit halen. Dan kun je denken aan de sociaal-maatschappelijke kant, aan voorzieningen, aan jongerenwerk, regelgeving etc. We zijn als politie blij dat er in Bodegraven-Reeuwijk extra geld is uitgetrokken voor jongerenwerk. Dat neemt niet weg dat we optreden als normen worden overschreden. We hebben bijvoorbeeld veel tijd en energie gestoken in een kleine groep jongeren die als raddraaiers in eerdere jaren voor de nodige (criminele) overlast zorgden. Dat heeft tot resultaat geleid: afgelopen zomer was het op dat vlak veel rustiger in Bodegraven.”
“Veiligheid is van ons allemaal”
Peter Wijnen ziet dat het aantal inbraken afneemt, dat de overlast in het algemeen redelijk stabiel blijft, maar dat de incidenten met personen met onbegrepen/verward gedrag wel heel snel stijgen. “Juist bij die personen ligt de nadruk op actie in het zorgdomein, op preventie en begeleiding in plaats van op handhaving door de politie. Maar als we moeten ingrijpen, dan staan we uiteraard paraat. Voor elk incident. Als men ‘s nachts iets ongebruikelijks in de straat ziet of hoort, dan willen wij dat graag direct weten. Want het is jammer als men ’s ochtends pas de gevolgen van een inbraak in die straat ziet. We zijn altijd benieuwd naar ‘hotspots’ waar bijvoorbeeld vaak vernielingen zijn of regelmatig fietsen worden gestolen. In dat laatste geval kunnen wij lokfietsen inzetten. Veiligheid is van ons allemaal. Op het moment dat inwoners hun verantwoordelijkheid hierin nemen, helpt het om die veiligheid in een gemeente op een hoger plan te tillen.”
Gemeenschapszin
Burgemeester Michiel Grauss: “Je ziet in Bodegraven-Reeuwijk dat een veelheid aan activiteiten wordt georganiseerd, zoals de Vakantiespelen, Bruisend Reeuwijk, Carnaval, Najaarsmarkt, allerlei dorpsfeesten, Koningsdagactiviteiten, cultuurevenementen, noem maar op. Ik wil absoluut dat al die evenementen veilig verlopen. Ik heb bewondering voor de manier waarop de organisaties het nodige vooraf en tijdens die evenementen regelen en voor de inzet van vele vrijwilligers daarbij. Wanneer bezoekers qua gedrag over de schreef gaan, dan worden zij door de organisatie of vrijwilligers daar vaak op aangesproken, zeker als dat lokalen bekenden zijn. Ik ben sowieso dankbaar voor de gemeenschapszin in onze dorpen, waarbij we voor elkaar zorgen, maar ook een beetje op elkaar letten. Zo zorgen we samen voor onze veiligheid.”
Buurtapps
De burgemeester en politieteamchef zijn blij met de buurtapps in onze gemeente; er zijn er meer dan vijftig! Het gemeentelijke Team Veiligheid staat in nauw contact met de beheerders van die buurtapps. Judith van Donselaar-Bult van Team Veiligheid legt uit: “Is er iets urgents aan de hand in de buurt, dan bellen de inwoners de politie. Dat is de juiste weg. Daarnaast delen wij verzoeken of waarschuwingen met de beheerders van al die groepen. Bijvoorbeeld: let op, de afgelopen periode ziet de politie een forse toename in auto-inbraken in uw buurt, in het bijzonder diefstal van airbags. Ziet u iets verdachts? Bel dan direct de politie!”
Digitale wijkagent
Melden, melden, melden. Dat is de oproep van Team Veiligheid. Peter Wijnen: “Dat kan bij spoed via 112 en bij minder urgentie via 0900-8844. Er zijn veel mogelijkheden om 24/7 iets afwijkends of verdachts in uw woon- of werkomgeving door te geven. Zo nodig anoniem via 0800-7000. Voor ons als politie is het belangrijk dat we midden tussen inwoners van steden en dorpen opereren. Dat we verbinden, naast het optreden dat men van ons verwacht. Ja, dit alles vergt veel capaciteit van onze mensen, die per definitie schaars is. Als extra ondersteuning komt er volgend jaar een digitale wijkagent, een digitaal platform. Inwoners en bedrijven mogen daadkracht van de politie verwachten. Daar staan wij voor. En we zijn veel krachtiger met assistentie vanuit de inwoners.”