De Nieuwstraat is geheel opnieuw ingericht als woonerf. Door de aanpassingen in de inrichting mag er niet harder meer gereden worden als 15 km. De Nieuwstraat is zeer smal en kinderen spelen ook gewoon op straat. Het verlagen van de snelheid was een belangrijk punt. Ander belangrijk punt was het verbeteren van het parkeren in de Nieuwstraat. De parkeerdruk was erg hoog en chaotisch. Hulpdiensten konden vaak niet de straat in door alle foutief geparkeerde auto’s. Het handhaven was door de onduidelijke inrichting slecht mogelijk. Een gevaarlijke ongewenste situatie. Door het uitbreiden van de parkeervakken bij de Spoorlaan is de parkeerdruk in de Nieuwstraat verlaagd. Het parkeren in de Nieuwstraat is verbeterd door het duidelijk aangeven van vakken en aanpassen van de parkeerregels. Het nu duidelijk waar en wel en waar er niet geparkeerd mag worden. De Boa’s kunnen hierop goed handhaven. Ook het laden en lossen overdag bij de enkele nog aanwezige kaaspakhuizen is eveneens verbeterd. Bij de herinrichting is de Nieuwstraat geheel voorzien van nieuwe verhardingen, zijn er 8 nieuwe bomen geplant en het straatmeubilair vernieuwd. De straat is weer als nieuw.
Burgerinitiatief
Het opnieuw inrichten van de Nieuwstraat is te danken aan het initiatief van enkele bewoners. Door het gezamenlijk schrijven van een brief aan de gemeente is allemaal begonnen. De bewoners gaven in de brief aan actief mee te willen helpen om de problemen in hun straat op te lossen. Samen met de initiatiefnemers zijn de problemen in beeld gebracht, uitgewerkt en de aanpak bepaald. Bij het maken van het ontwerp zijn de bewoners zelf aan de slag gegaan. Elk deel van de straat (4 delen met contactpersonen) heeft een deelplan gemaakt een aangegeven waar het beste de parkeervakken en de bomen kunnen komen. Dit alles heeft geleid tot één ontwerp wat nu is uitgevoerd en wordt opgeleverd.
Opening
Door het onthullen van het beeldje halverwege de Nieuwstraat, door wethouder Kees Oskam samen met initiatiefneemster Gerdie Craanen werd het project afgesloten.