Domera gaat drijvende woningen bouwen.
De oude scheepswerf van Van Vlaardingen aan de Gouderaksedijk in Gouda krijgt een passende nieuwe bestemming. Er komt een onderneming die waterwoningen gaat bouwen.
De werf van Van Vlaardingen staat sinds 1994 leeg. Afgelopen week werden de broers Maarten (32) en Marius Vroegindeweij (30) de nieuwe eigenaren. Het bedrijf dat ze aan de Gouderaksedijk gaan vestigen, heet Domera. Maarten heeft momenteel een ingenieursbureau en Marius is aannemer. In de komende tijd gaat Domera de bestaande bebouwing van de voormalige scheepswerf restaureren.
De twee jonge ondernemers zijn fan van drijvende woningen. Maarten woont zelf in eigengebouwde waterwoning in Dordrecht: “Grond is schaars, water hebben we volop in ons land. Drijvende woningen maken daar gebruik van. Bovendien spreekt deze manier van wonen veel mensen aan. Het gevoel van vrijheid en het contact met de natuur maken het uniek.”
De door vestiging van Domera aan de Hollandsche IJssel wordt een honderden jaren oude traditie van scheepsbouw in Gouda op een moderne wijze nieuw leven ingeblazen. Op de locatie aan de Gouderaksedijk werd voor het eerst een scheepswerf gevestigd in 1856. De eigenaar daarvan was Dirk Borkus die al een scheepswerf had aan de overkant van het water, aan de kant van de stad Gouda. Dat blijkt uit een cultuurhistorische analyse en bouwhistorische verkenningen die de gebroeders Vroegindeweij hebben laten uitvoeren door de historicus Caspar Blaauw.
In 1919 kwam de werf in handen van de familie Van Vlaardingen die er vervolgens tot 1994 voornamelijk binnenvaartschepen bouwde en repareerde.
De scheepswerf droeg in de eerste helft van de twintigste eeuw de naam “De kroonprinses der Nederlanden”. Zeer waarschijnlijk omdat de overdracht van de werf aan de gebroeders Prins plaatsvond op 30 april 1909, de geboortedag van prinses Juliana.
De naam van de werf is toen gebruikt als titel voor een streekroman uit 1936 van de schrijver Herman de Man. Het boek gaat over een scheepswerf aan de IJssel. De vrouwelijke hoofdpersoon, Cato Lafeber, geeft er leiding aan. Lena Vermeer, die toen leiding gaf aan de scheepswerf aan de Gouderaksedijk, zou model hebben gestaan voor Cato Lafeber. Volgens haar achterkleinzoon Aart van Duivendijk, was Lena Vermeer echter niet zo’n helleveeg als De Man van haar schetst.