De NS heeft een nieuw plan gemaakt om het spoortraject tussen Leiden en Utrecht te verbeteren. In deze variant worden de huidige twee intercity’s per uur tussen Leiden Centraal en Utrecht Centraal een stuk sneller doordat zij alleen stoppen op station Alphen aan den Rijn; niet meer op station Bodegraven en de andere tussengelegen stations. Daarnaast zouden er twee sprinters per uur komen, welke een tussenstop maken op Leiden-Lammenschans, het nieuwe station Hazerswoude-Koudekerk, Alphen aan den Rijn, Bodegraven, Woerden en optioneel Utrecht Leidsche Rijn.
Voor Bodegravers zou dit plan dus weinig voordeel opleveren. Nadelen die genoemd worden zijn “vaker voor de dichte spoorbomen staan” en de gedeeltelijke spoorverdubbeling die dan nodig zou zijn bij Bodegraven. Op dit moment kruisen de treinen in Bodegraven en moeten ze daar op elkaar wachten.
Er worden al jaren allerlei plannen gemaakt om de treinverbinding tussen Leiden en Utrecht aantrekkelijker te maken, maar de opties bleken telkens te duur en voor reizigers waren de plannen ook niet erg aantrekkelijk. Dit nieuwe plan moet nog verder worden onderzocht, maar volgens de provincie is het ‘kansrijk’. De provincie gaat de optie verder onderzoeken en uitwerken met onder meer de NS en ProRail. Daarna worden de ideeën voorgelegd aan Provinciale Staten.