De gemeente Bodegraven-Reeuwijk is uiterst teleurgesteld over de plannen van de provincie Zuid-Holland voor een ‘versnelde intercity’-variant op de spoorcorridor Leiden-Utrecht. Deze voorzien in gedeeltelijke spoorverdubbeling tussen Bodegraven en Nieuwerbrug, maar niet in een kwartiersdienst die station Bodegraven aandoet.
In de voorgestelde variant van de provincie worden de huidige twee intercity’s per uur versneld door enkel te halteren op de stations Leiden Centraal, Alphen aan den Rijn en Utrecht Centraal. Op Bodegraven wordt alleen gehalteerd door sprinters, die twee keer per uur gaan rijden. Voor deze ontwikkeling is in Bodegraven en Nieuwerbrug een gedeeltelijke spoorverdubbeling nodig, terwijl station Bodegraven niet meeprofiteert van meer treinen op het traject. De gemeente staat dan ook zeer kritisch tegenover de plannen.
‘Kwartiersdienst noodzakelijk’
De provincieplannen staan haaks op het sentiment in de gemeenteraad, die dit voorjaar nog unaniem opriep tot volledige verdubbeling van het spoor voor optimalisatie van de spoorlijn. Een minder storingsgevoelig tracé met kwartiersdienst is volgens de raad noodzakelijk voor het aantrekken van nieuwe inwoners en bedrijven en daarmee van economisch belang van Bodegraven-Reeuwijk.
In gesprek
De gemeente Bodegraven-Reeuwijk gaat graag met de provincie in gesprek. Aan de hand van deze gesprekken wil zij onderzoeken of er toch gekomen kan worden tot een kwartiersdienst. Wethouder Kees Oskam van verkeer en vervoer: “Het stimuleren van hoogwaardig openbaar vervoer past binnen de ambitieuze klimaatdoelstellingen die de gemeente Bodegraven-Reeuwijk zich.