Al een jaar levert de familie Oostdam hun eigen melkflessen, lokaal. Zaterdag 20 en zondag 21 maart kunnen mensen zelf zien hoe het er aan toegaat op die boerderij, die 130 melkkoeien telt. Het boerenbedrijf kan corona-proof met de auto worden bezocht; langs koeien, lammetjes en ook ijs van lokale zuivel. Verder kunnen bezoekers een naam verzinnen voor twee kalfjes. Aan bijzondere creativiteit geen gebrek; namen als ‘Kalf’ en ‘Lente’ kwamen al voorbij.
Het is zaterdagmiddag en er zijn al zo’n 30 auto’s de ‘Drive-Koe’ door geweest. “Mensen zijn heel enthousiast, en vinden het leuk dat ze de koeien bijna aan kunnen raken.” aldus Yvonne Oostdam, die samen met haar man vanaf 2000 de boerderij in bezit heeft. Bij aanschaf van twee melkflessen bij de Jumbo krijgen mensen een Koe-Pon en daarmee toegang tot de drive-in.
Weten waar het eten vandaan komt
Waarom Yvonne het zo belangrijk vindt dat mensen de boerderij komen bekijken? “Vroeger had iedereen wel een oom, tante, neefje of nichtje die op een boerderij woonde. Tegenwoordig is dat niet meer zo.” Daarom stelt ze het bedrijf graag open. “Zo kunnen mensen hun mening baseren op iets waar ze zelf kennis mee hebben gemaakt. Ik denk dat mensen heel gauw bij het woord ‘grote stal’ denken dat het minder comfortabel is voor een koe. Maar een ‘megastal’ kan ook betekenen dat er juist meer ruimte is. Wij hebben vooral gezorgd voor veel comfort in de stal; veel licht en lucht, het dak is transparant. Ook hebben we goede ligbedden voor de koeien, wordt er gemolken met twee melkrobots, en als het gras gaat groeien mogen ze weer naar buiten.”
Kennisverrijking over de boerderij
Het stel heeft vier kinderen, waaronder Niels en Erwin. Niels: “Mensen kunnen nu zien waar het vandaan komt. Ook kunnen mensen ‘er even uit’. Corona lijkt te blijven, dus dan gaan we op zoek naar oplossingen.” vertelt hij over de Drive-Koe. Erwin geeft een rondleiding. “Ik vind het leuk om vragen te beantwoorden. Ik wil graag mensen verrijken in hun kennis over de boerderij.”
Ijs van boerenmelk
Aan het einde van de autoroute staat Jurgen de Vries, ondernemer. Hij werkt al zo’n zeven jaar samen met familie Oostdam voor onder meer het produceren van ijs. “Boerenmelk is verser en dat is lekker voor ijs, daar wordt het goed romig van.”
Lokale voedselvoorziening
De lokale verkoop van melk vindt Yvonne belangrijk: “Er zitten zoveel consumenten in de buurt; waarom zou onze melk dan naar de fabriek gaan en geëxporteerd worden? Het wordt hier gemaakt, en dan moet het eigenlijk ook hier opgedronken worden. Laten we de keten zo kort mogelijk maken. Dat is goed voor versheid en smaak, en mensen weten waar hun voedsel vandaan komt.” Hoe ze de toekomst voor zich ziet? “We gaan op deze voet verder en we hopen het assortiment in de toekomst uit te kunnen breiden met bijvoorbeeld yoghurt of volle- en halfvolle melk.”
Door: Anne van Schothorst