Op woensdag 25 januari hebben we de Nationale Voorleesdagen geopend. Als eerste was het de beurt aan de leerkrachten om een stukje voor te lezen. Juf Daisy had wel een heel bijzonder verhaal. Want in dát verhaal werd namelijk aangekondigd dat de leerlingen maandag 30 januari op excursie naar Naturalis gaan! Toen alle leerlingen klaar waren met juichen, gingen ze natuurlijk ook aan elkaar voorlezen.
En nu is de kans vrij groot dat iemand je ooit heeft verteld dat voorlezen goed is. De meeste ouders lezen hun kinderen tussen de twee en vijf dan ook wel eens of regelmatig voor. Onderzoek wijst echter uit dat je zo vroeg mogelijk moet beginnen (dus al in de eerste maanden) en dat het ook heel zinnig is om voor te blijven lezen als een kind dat ook zelf kan. Natuurlijk is het gezellig en leuk, maar hieronder toch nog een paar wetenschappelijke feitjes:
- Voorlezen versterkt de band tussen ouder/leerkracht en kind/leerling.
- Kinderen leren goed te luisteren én om zich te concentreren.
- Woordenschat, zinsbouw en grammatica worden ontwikkeld en verbeterd.
- Voorlezen is een ontspannen activiteit.
- De sociale en emotionele vaardigheden worden gestimuleerd.
- Voorlezen geeft aanleiding tot een gesprek.
- Voorlezen ontwikkelt de fantasie.
Op vrijdag 3 februari sluiten we de Nationale Voorleesdagen af waarbij familieleden, buren en andere bekenden zijn uitgenodigd om te komen voorlezen.