Via een studentenbaantje bij de Primera op het Raadhuisplein klimt Ivanka Rubingh steeds hogerop: de Bodegraasfse werkt vandaag de dag als Campagne Marketeer bij de Staatsloterij. Ivanka legt uit hoe ze binnen ruim vier jaar van het één in het ander is gerold. Daarbij vertelt ze welke acties en marketingstrategieën zij samen met haar team verzorgt binnen Nederlandse Loterij.
Geluk bij een ongeluk
Zoekend naar een afstudeerstage tijdens haar studie Commerciële Economie, neemt Ivanka contact op met het hoofdkantoor van de Primera. Een andere stagiair blijkt haar echter nét voor te zijn. Het hoofdkantoor heeft gelukkig een ander plan en neemt zelf contact op met Nederlandse Loterij. Zo begint haar stageavontuur bij het kleinste merk van Nederlandse Loterij: Lucky Day. Een toepasselijke naam, nu we weten wat Ivanka toen te wachten stond!
Na anderhalf jaar aan werkzaamheden bij Lucky Day, zet ze haar loopbaan voort als Campagne marketeer voor Krasloten. Ruim tweeënhalf jaar later stapt Ivanka over naar Staatsloterij. De rest is geschiedenis; sinds afgelopen januari is ze dolgelukkig als Campagne Marketeer bij dit grote merk. ‘’Het is heel leuk om zo in een baan te rollen, je maakt het namelijk van beide kanten mee. Eerst verkoop je het product direct aan de klant, vervolgens maak je Tv- en radiocommercials om de klant te bereiken.’’, aldus Ivanka.
Campagne Marketeer bij Staatsloterij
‘’Ik houd mij onder andere bezig met het bedenken van toffe merkactivaties, maar ook met het opzetten en uitwerken van (nieuwe) radiospotjes en Tv-reclames. We regelen dit met een groot team. Staatsloterij organiseert immers zestien trekkingen per jaar, waar dus ook zestien campagnes bij horen. Werk genoeg dus! Vooral de Oudjaarstrekking kent denk ik bijna heel Nederland wel, mede door de diertjes Frekkel, Freddie en Frummel.’’, vertelt Ivanka.
Koningsdag met Qmusic en Staatsloterij
Ivanka heeft een activatie rondom Koningsdag op poten gezet met haar team: wie de Koningsdaghelikopter hoort op Qmusic maakt kans op verschillende prijzen, waaronder de kans om Koningsdag royaal te vieren met een privéhelikopter.
‘’Nadat wij binnen het team allerlei toffe en gekke ideeën bedenken, neemt onze mediamanager in dit geval contact op met Qmusic. Hierna pak ik het over en werk het verder uit.’’, legt Ivanka uit.
Zoals eerder benoemd, houdt Ivanka zich onder andere bezig met tv-reclames. Zo speelde zij ook een rol bij de nieuwe Koningsdag-commercial. ‘’We hebben het spotje geschoten in drie dagen. Tijdens de opnamedagen is mijn rol – en dat van mijn collega’s- om mee te kijken met alle shots die gedraaid worden: komt alles op de juiste manier over als dat wij het voor ogen hebben? Voorafgaand aan de opnamedagen worden daar al heel veel gesprekken over gevoerd: de locatie, de cast, het script enzovoort. Wij kijken dan mee op een apart scherm, zodat we de acteurs niet in de weg zitten.’’
‘’Het is heel spannend om de tv-commercial vervolgens in het echt op TV te zien. De lange versie duurt 60 seconden, de versie die nu op TV draait duurt 30 seconden. We hadden heerlijk weer en dat zorgt voor de perfecte Koningsdag-beleving in de commercial!’’