Om de inwoner nog beter van dienst te zijn, bezorgt de gemeente vanaf 1 december gratis het aangevraagde reisdocument (paspoort of identiteitskaart), rijbewijs of gehandicaptenparkeerkaart thuis, op het werk of op elke andere gewenste locatie in Nederland, behalve op de Waddeneilanden. Dit scheelt de inwoner een extra gang naar de gemeente voor het ophalen van het document. Een bezorgafspraak is eenvoudig zelf te maken.
Het betreft een pilot van een jaar. De gemeente ziet het bezorgen als een volgende stap in de dienstverlening. De gemeente werkt al op afspraak en wil met het gratis bezorgen van de documenten de inwoner ook buiten kantooruren van dienst zijn. De bezorgmogelijkheden zijn op elke gewenste locatie en van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat. Maar ook op zaterdag.
Aanvragen wel op gemeentelocatie
De aanvraag van het document blijft plaatsvinden op de gemeentelocatie, het Evertshuis in Bodegraven. Als het document klaar is, ontvangt de aanvrager een e-mail en sms met een link voor het maken van een afspraak voor bezorging.
Bezorging door AMP Groep
Het gecertificeerde bedrijf AMP Groep doet de bezorging namens de gemeente. AMP Groep regelt rechtstreeks met de inwoner de bezorgafspraak. De inwoner wordt door middel van e-mail en sms op de hoogte gehouden over de komst van de bezorger. Die controleert de identiteit van de inwoner en neemt het oude document in ter vernietiging. Van tevoren kan een pasfoto van de bezorger bekeken worden, zodat men weet wie er aan de deur komt.