In de openbare raadsvergadering van de gemeenteraad van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk van woensdag 24 januari zijn door VVD en D66 vragen gesteld over de onduidelijkheden die spelen rondom het afsluiten van de aansluiting A12 bij Gouda. Er is een onderzoek gaande naar het verbreden van de A20 naar Rotterdam, daarbij wordt ook gekeken naar aansluitende wegvakken en de doorstroming in de regio. Deze plannen zouden kunnen helpen om de files bij Bodegraven en het sluipverkeer in Reeuwijk te verminderen.
Veel ongevallen
Een van de uitgangspunten in het onderzoek, is het aanpakken van locaties met veel ongevallen. Vandaag publiceerde Stichting Incident Management Nederland het bericht dat de noordbaan van de A12 bij Gouda de op één na gevaarlijkste kilometer snelweg van Nederland is. Hier gebeurden maar liefst 43 ongelukken. Vorig jaar stond dit stukje A12 bij Gouda zelfs nog op plaats één.
Het afsluiten van de toerit in westelijke richting is een relatief goedkope en eenvoudige oplossing die mogelijk is sinds de parallelstructuur geopend is is. Alleen voor verkeer uit Gouda naar Den Haag/Rotterdam betekent dit 1 tot 3 minuten extra reistijd, voor ander verkeer verandert er niets. Door de toerit te sluiten zou een rustiger verkeersbeeld ontstaan, waardoor het aantal ongevallen afneemt.
Beter benutten parallelstructuur
Een van de redenen om het afsluiten te onderzoeken is ook, dat de Amaliabrug (N451) en de Moordrechtboog (N457) onderbenut zijn. Deze dubbelbaans autowegen zijn door de provincie in samenwerking met het Rijk aangelegd om het regionale verkeer te bedienen en het Gouweaquaduct te ontlasten. De aanleg kostte €65 miljoen, maar het verkeer maakt relatief weinig gebruik van deze weg. Tijdens een meting vorig jaar zomer bleek dat 6.500 voertuigen per dag over de vier rijstroken op de Amaliabrug rijden. Dat is een stuk minder dan op de veel besproken Zoutmansweg in Reeuwijk-Brug, waar de teller op 7.100 staat.
Als de toerit gesloten wordt, zal een flinke hoeveelheid verkeer voortaan van de N451 en N457 gebruik moeten maken, en dat scheelt naar verwachting een hoop files en ongelukken op de A12. De definitieve resultaten van het onderzoek worden in de loop van 2018 bekend.
Foto: Lars van der Toorn – 112hm.nl