De gemeenten Krimpenerwaard, Gouda, Alphen aan den Rijn, Woerden, Montfoort, Oudewater, Nieuwkoop en Bodegraven-Reeuwijk uiten samen met Zuid-Holland Bereikbaar nogmaals hun zorgen over de manier waarop Rijkswaterstaat het groot onderhoud van de A12 wil aanpakken.
Afsluiting A12
Rijkswaterstaat heeft aangekondigd dat de A12 vanaf knooppunt Oudenrijn tot aan Nieuwerbrug in de richting van Den Haag dit najaar van 27 september tot 7 oktober compleet afgesloten wordt in verband met het uitvoeren van groot onderhoud. “Onderhoud is natuurlijk regelmatig nodig, daar hebben we alle begrip voor,” zegt Inge Nieuwenhuizen, voorzitter van het Bestuurlijk Overleg Verkeer en Vervoer Midden-Holland en wethouder in de gemeente Bodegraven-Reeuwijk. “Overlast voor het verkeer en de omgeving is daar onlosmakelijk mee verbonden. Maar we missen de voorbereidende maatregelen van Rijkswaterstaat om die overlast tenminste een beetje te beperken. We hebben Rijkswaterstaat hier om gevraagd, maar tot op heden nog onvoldoende antwoord gekregen. Waarom wordt onderhoud aan de drukste verkeersader van het land gepland in de drukste periode van het jaar?”
Geen zicht op verkeersanalyse, alternatieven en communicatie
De hele regio dreigt vast te lopen door de geplande afsluiting van de A12. Dit werd afgelopen vrijdagmiddag onderstreept: vanwege een ongeluk in de richting van Den Haag werden drie rijstroken van de A12 afgesloten. Door die opstopping stond er niet alleen een urenlange file op de A12, maar waren ook de omliggende wegen direct dichtgeslibd.
“Wat wij missen bij de plannen van Rijkswaterstaat is het zicht op drie onderdelen,” licht Nieuwenhuizen verder toe. “We missen ten eerste een goede verkeersanalyse. Waar blijven die 80.000 voertuigen per etmaal, waarvan 9.000 vrachtwagens? Ten tweede vragen we ons af of er mobiliteitsalternatieven zijn. Is het Duits model geen optie, waarbij er twee banen van de snelweg in de richting van Utrecht in die periode beschikbaar worden gesteld voor verkeer in de richting van Den Haag? Tot slot, als derde punt, is de communicatie naar alle betrokkenen een punt van grote zorg. Ik heb verschillende logistieke bedrijven in onze regio gepolst en er zijn mensen die nog helemaal geen weet hebben van de plannen van Rijkswaterstaat. Transport en Logistiek Nederland benadrukt dat de planning van logistieke bedrijven niet ad hoc is. Zij hebben verplichtingen ten opzichte van hun klanten. Bedrijven zijn echt wel flexibel, maar aanpassingen, ook tijdelijke, moeten wel op tijd aangekondigd worden. Tot op heden hebben we daar nog niets van gezien.”
Uitstel?
Nieuwenhuizen wil samen oplossingen vinden. “Als overheden, lokaal, regionaal, provinciaal en landelijk, moeten we samenwerken. Daarom overleggen we ook samen; met Rijkswaterstaat zijn we sinds half augustus op bestuurlijk niveau in overleg. We hebben alle begrip voor Rijkswaterstaat dat de wegwerkzaamheden moeten gebeuren en we zien de uitdagingen waar zij voor staan. We vertrouwen er ook op dat de werkzaamheden in goede banen worden geleid. Maar, juist daarom, willen we als gemeenten verder betrokken zijn. Het voelt nu niet als afdoende. Samen komen we verder. Zoals de situatie zich nu voordoet, vragen we ons als regio af of het niet zinniger is om dit groot onderhoud, waardoor de A12 afgesloten wordt, uit te stellen naar een rustigere periode.”