Al sinds 15 oktober zijn de restaurants en cafés in Nederland dicht, net als De Buren te Bodegraven. Toch heeft het team van de horecagelegenheid niet stilgezeten in deze tijd. Zo hebben zij een grote lekkage hersteld en daarnaast de vloer in de keuken, restaurant en bar vernieuwd. “Daar zijn we een paar maanden mee bezig geweest.” Dit alles, in de hoop dat gasten daar binnenkort weer gebruik van kunnen maken. Een nieuw begin voor aan het einde van de crisis. Tot die tijd doet het team aan afhaalmaaltijden, wat half februari startte. Hoe kijkt eigenaar Ben van ’t Hof naar het werken tijdens de coronacrisis, en hoe kijkt hij naar de toekomst?
Maandenlang als team niet kunnen doen wat je normaal altijd deed in de horeca “word je zat”. Daar werd een tussenoplossing voor gevonden: een grote verbouwing in het restaurant. “Dan heb je gelukkig wat te doen. Maar je wilt ook je gasten weer bedienen.” Daarom zijn ze bij De Buren op 18 februari gestart met afhalen. “Dat loopt eigenlijk goed, daar zijn we wel tevreden over. We krijgen veel leuke, lieve reacties; ook over dat we alles geverfd en opgeknapt hebben.” Ook krijgen ze “steun en een hart onder de riem, dat is wel fijn.” Donderdag tot en met zondag zijn maaltijden te bestellen en vervolgens op te halen bij het restaurant.
Terrassen
“Ik hoop wel dat de terrassen weer open mogen. Elke keer denk je: ‘zal het nu gebeuren?” Wat Van ’t Hof vindt van de landelijke terrassen-acties bij horecagelegenheden? “Ik weet niet of dat iets gaat opleveren en of het zo verstandig is. We willen allemaal open, maar we willen ook dat Covid onder de knie komt. Het is lastig. De gezondheid gaat voor, maar we zitten als ondernemers allemaal in het zelfde schuitje. Het is te hopen dat het weer beter wordt en dat we buiten weer wat kunnen gaan doen. Ik heb het terras startklaar staan.”
Nog nooit meegemaakt
Waar het team van De Buren energie vandaan haalt om door te gaan? “Ik zit eigenlijk mijn hele leven al in de horeca, dit hebben we nog nooit meegemaakt. ” aldus Van ’t Hof over de (gevolgen van) de coronacrisis. “Ik ga voor de gezondheid; dat is belangrijk voor iedereen. Ik ga ook voor mijn personeel waar we achter staan, en zij achter ons. Van ’t Hof is blij met de verbouwing, de vernieuwing en het afhalen. Dat laatste is “ook service voor je klanten. Van je laten horen, je blijft bezig.”
“Wij zitten op een A-locatie, die vaste kosten lopen gewoon door. Maar we hebben ook goede jaren gehad. Wij hebben er zin in om weer aan de slag te gaan. Ook voor de rest van de horeca en ondernemers; ik hoop dat er weinig afvalt en dat we allemaal door kunnen.”
Door: Anne van Schothorst