Basisschooldirectrice Martina Bloemzaad van Speel- en Werkhoeve over online lessen

blank

We zijn intussen allemaal bekend met online lesprogramma’s. Kleuters leren echter niet door;-al aan hun scherm gekluisterd-aantekeningen over te pennen. Hoe pas je afstandsonderwijs aan op de leerroutes van jongere kinderen? En hoe laat je lesgeven onder zulke unieke omstandigheden soepel verlopen? Martina Bloemzaad is directrice op Bodegraafse basisschool;‘Speel en Werkhoeve’. Vandaag legt ze uit hoe zij spelend leren coronaproof houden én hoe leraren de kinderen daarin begeleiden.

blank


Coronaproof lesprogramma voor de beginnende leerling  

‘’Hoe we de lessen invullen, verschilt nogal per klas. Bij de jongere kinderen focussen we vooral op het contact en hun welbevinden. Spelend leren is belangrijk bij de ontwikkeling van kleuters. Daarom maken wij in onze kleuterklassen gebruik van bingokaarten met speelopdrachten, die de kinderen vervolgens uitvoeren. Denk hierbij aan activiteiten als; maak een tekening, bouw een sneeuwpop, maak een wandeling, enzovoort. Daarnaast organiseren we wekelijks een Google meet met de leerkracht, waar de ouders zich voor kunnen inschrijven.’’ 

‘’De andere klassen werken met week- of dagplanningen waarin precies staat welke opdrachten ze moeten bijhouden. Ook hebben we instructiefilmpjes voor ze klaarstaan. Bij rekenen werken we met een digitaal programma waarin we de voortgang per leerling precies kunnen bijhouden. Verder ligt een belangrijk deel van het leerproces nu bij de ouders. Zij moeten één op één met hun kinderen gaan zitten om te oefenen.’’ En dat gaat met succes: afgelopen jaar viel op dat de leerlingen in Bodegraven bijzonder hoog scoorden. ‘’De ouders hebben hun werk dus goed gedaan’’, bevestigt Bloemzaad. 

‘’Leerlingen komen zelf met initiatieven’’ 

Aan motivatie gelukkig ook geen gebrek: ‘’Er zijn zelden leerlingen afwezig. Vaak zetten we een zogeheten ‘controlevraag’ in de meet: een grappige vraag die te maken heeft met de stof. Door middel van de antwoorden kunnen we controleren of de leerlingen de les goed hebben gevolgd. Daarbij maken dat soort kleine dingetjes de online lessen toch wat leuker. Ook merken we dat leerlingen zelf met initiatieven komen. Zo maken ze bijvoorbeeld weleens een Kahootquiz voor tijdens de les.’’   

Puzzelen  

‘’Het is voor de leraren écht even puzzelen geweest. Als zij in een meet zitten, kunnen ze niet beschikbaar zijn voor leerlingen die extra aandacht nodig hebbenZe zijn erg druk omdat ze iedere les strikt moeten voorbereiden. In zo’n online les kun je haast niets aan het toeval overlaten. Ezijn nu tussen 8:30 uur en 12:00 uur leerkrachten beschikbaar om extra hulp te bieden waar nodig. Ook wordt zo’n één op de vijf kinderen alsnog op school opgevangen. Deze noodopvang is bedoeld voor kinderen met ouders in cruciale vakgebieden, of wanneer we zien dat het écht beter is voor een kind.’’  

‘’De lol van het contact met de kinderen mis je ook gewoon.’’ 

‘’Leraren hebben eigenlijk een heel andere baan nu. De lol van het contact met de kinderen mis je ook gewoonGelukkig went het onlinelessysteem met de tijd. We konden het nu veel sneller oppakken dan in de eerste lockdown. Ook hebben alle leerlingen hun Chromebook van school nu mee naar huis gekregen. Zo kan iedere leerling meedoen met de lessen, ook wanneer financiële situaties thuis het aanschaffen van een laptop in de weg zittenDaarbij is het fijn als iedereen hetzelfde device gebruikt. Als er dan problemen mee zijn, kunnen we die snel en gemakkelijk oplossen.’’ 

‘’Wvinden er steeds meer onze draai in. De situatie is natuurlijk niet ideaal, maar het blijft wel school. We moeten ervan maken wat ervan te maken valt. Als tip voor leerkrachten wil ik dan ook meegeven: zorg voor een breed programma. Maak het ook eens leuk door bijvoorbeeld een spelletje te doen in de meeting. Die afwisseling is erg belangrijk. Het is allemaal al naar genoeg.’’, aldus Bloemzaad. 

Door: Isa Smeele
Foto: Esther Noordergraaf

Advertentie

blank

blank

blank

blank

blank

blank

blank