Broekveldselaan: even geduld voor fietsprioriteit

De verkeerssituatie is gedurende de wegwerkzaamheden aan de Broekveldselaan nog onoverzichtelijk, weten wethouder Inge Nieuwenhuizen en projectleider Peter Andersen. De wethouder legt uit: “Zolang we nog bezig zijn met de reconstructie van de in- en uitritconstructies, kan het doorgaande fietspad nog niet overal de beoogde voorrang krijgen. Bij de in- en uitritconstructies die al zijn aangepast en die een gewijzigde voorrangssituatie hebben, staan ook nieuwe verkeersborden. We hebben nu vijf van de zeven in- en uitritconstructies gereed. Als de laatste twee klaar zijn, krijgt het doorgaande fietspad een rode coating en dan is de positie van dit fietspad voor alle weggebruikers helder. We vragen dan natuurlijk ook met bebording aandacht voor de nieuwe situatie, want automobilisten die uit aanliggende wijken en industrieterreinen komen, moeten goed op de fietsers letten. Ook omdat ze op dit vrij liggende fietspad in twee richting fietsen.”




Om de nieuwe voorrangssituatie voor fietsers ter hoogte van de kruisingen onder de aandacht te brengen, is er de rode kleur en worden er pijlen in twee richtingen op het fietspad aangebracht. Wethouder Nieuwenhuizen: “De aanpassing aan dit fietspad komt voort uit het Fietsplan dat de gemeenteraad een paar jaar geleden heeft aangenomen. We willen dat fietsers meer de ruimte krijgen en ook veiliger kunnen fietsen. Op de Broekveldselaan moesten zij bij elke kruising en in- en uitrit wachten op de auto’s. Dat wordt nu andersom; evenwijdig aan de Broekveldselaan kunnen fietsers tussen de Zuidzijde en de Goudseweg doorrijden. Dat past in ons beleid om fietsers binnen de bebouwde kom voorrang te geven. De rotonde bij de Noordzijde is een provinciale weg, die valt daar net buiten. Maar voor de hele Broekveldselaan hebben wij zo duidelijkheid kunnen scheppen. Dat is over enkele weken goed zichtbaar.”

Drempels temperen snelheid

Projectleider Andersen: “Het fietspad ligt op alle kruisingen verhoogd op een drempelconstructie. Zo brengen wij meteen de snelheid van het autoverkeer bij de kruisingen omlaag.” Wethouder Nieuwenhuizen haakt in: “Het autoverkeer komt uit 30 km-zones en zou per definitie niet te snel mogen rijden. Toch blijft verkeerssnelheid het meest lastig te beteugelen. Dit heeft alles te maken met het gedrag van de automobilisten. Wees je daarvan bewust en doe voorzichtig, ook in je eigen buurt!”

De werkzaamheden aan de in- en uitritconstructies lopen door tot begin december. Hiervan ondervinden inwoners van de wijk dus nog even overlast. Peter Andersen: “De aannemers liggen op schema. Het is nog even door de zure appel heen bijten en dan is er sprake van een duidelijke verkeerssituatie, met een betere en veiliger plek voor de fietsers.”

Bron: gemeente

 

Advertentie

blank

blank

blank

blank

blank

blank

blank