Het coronavirus houdt Nederland in zijn greep en het einde is voorlopig nog niet in zicht. Eén van de vele consequenties hiervan is dat de aardappelconsumptie fors is teruggelopen, waardoor aardappeltelers nu een overschot verwachten van 1 miljard kilo fritesaardappelen. Dit is niet alleen zonde, maar heeft ook gevolgen voor de gehele voedselketen. Alle bedrijven die afhankelijk zijn van de aardappelconsumptie raken in de knel. “Het is zonde als we die aardappels laten liggen, laten we er iets goeds en leuks mee doen.”De Benefrietactie is erop gericht elkaar in april te trakteren op een portie patat: 1 april was de eerste ‘Benefrietdag’.
‘Aardappelmaand’ tegen voedselverspilling
Ontwerpbureau Doordacht uit Bodegraven en Brancheorganisatie (BO) Akkerbouw hebben de handen ineengeslagen en roepen alle Nederlanders op om een frietje te eten en te trakteren tijdens de Benefrietactie. De maand april wordt omgedoopt tot ‘aardappelmaand’ met als doel dat iedereen zijn of haar steentje bijdraagt door te doen wat veel Nederlanders graag doen: lekker aardappels eten en af en toe een frietje. Om grootschalige voedselverspilling tegen te gaan is het nodig om juist nu iets vaker friet en andere aardappelgerechten te eten en zo het aardappeloverschot te helpen reduceren.
De eerste Benefrietdag is inmiddels een feit; “We hebben als initiatiefnemers contact gehad met een aardappelteler. Met een plaatselijk restaurant hebben we lekkere gerechten gemaakt van de aardappels, en deze gedoneerd bij een school en zorginstelling.”
Aardappelsector trakteert vitale sector
Tegelijkertijd is dit ook hét moment om elkaar te steunen en de vitale sectoren een hart onder de riem te steken door ze een smaakvolle blijk van waardering te geven. Daarom gaan bedrijven in de aardappelsector in de maand april op ‘Benefrietdag’ zelf friet trakteren aan de mensen met cruciale beroepen die ervoor zorgen dat ons land blijft functioneren in deze crisistijd. De sector zal elke woensdag in april op friet trakteren en roept iedereen in Nederland op om zelf ook iemand te verrassen met een frietje.
We willen het initiatief bij de burger neerleggen, kijk naar je omgeving: maak het leuk om het aardappeloverschot te reduceren.
#Benefrietjes: meedoen
Je kunt ook zelf meedoen met de actie. Iedereen die meedoet aan de Benefrietactie kan zijn of haar moment delen op sociale media via #Benefrietjes of tag @benefrietjes op Instagram. Om ervoor te zorgen dat de RIVM-maatregelen worden nageleefd en de uitgifte van de frietjes op een verantwoorde manier verloopt, roept de actie mensen op om te allen tijde anderhalve meter afstand te houden tot elkaar met de slogan: ‘Houd afstand aardappeleter, minimaal anderhalve meter.’
Een voorbeeld van meedoen? “Je haalt frietjes in huis; je doet het in bakjes en hangt het aan de deur van je buurvrouw. Of laat Thuisbezorgd een frietje bij een collega of gezin bezorgen. Zo kun je iets bijdragen aan de vitale sectoren, maar ook aan bijvoorbeeld je oma of vrienden. We willen het initiatief bij de burger neerleggen, kijk naar je omgeving: maakt het leuk om het aardappeloverschot te reduceren. Suggesties daarvoor zijn altijd welkom.”
Meedoen met de Benefrietactie? Kijk dan op www.benefrietjes.nl
Over Benefriet
Benefriet is een initiatief van Doordacht in samenwerking met BO Akkerbouw. Doordacht is een strategisch ontwerpbureau uit Bodegraven en levert diensten op het snijvlak van ontwerp, strategie en online media. BO Akkerbouw is het centrale platform en kenniscentrum voor de Nederlandse akkerbouwketens.