Als je 112 belt dan zullen de volgende stappen doorlopen worden:
1. Bel je 112, dan krijg je binnen 10 seconden een centralist aan de lijn. Hij of zij vraagt: “Wil je #politie, #brandweer of #ambulance spreken?” Je wordt meteen doorgeschakeld naar de juiste instantie.
2. Bij de politie wil de centralist als eerste weten: Wat is er aan de hand? Waarom bel je? Wat is er gebeurd? Vertel kort en bondig wie, wat en waar. Noem je naam, de reden van je telefoontje en op welke locatie je bent.
3. Als je alles hebt verteld, schat de centralist in hoe dringend de melding is en of het ècht om een 112-melding gaat. Is dat het geval, dan maakt hij zo snel mogelijk een melding aan in de computer. De melding komt direct bij een andere centralist terecht.
4. Die centralist geeft de melding binnen 5 minuten door aan de politiemensen die dicht in de buurt zijn. Hij ziet in één oogopslag op zijn beeldscherm welke politieauto in de buurt rijdt en die auto moet naar de melding toe. Deze centralist staat via portofoons (dat zijn een soort walkietalkies) in contact met alle politiemensen op straat.
5. Als het nodig is, waarschuwt de meldkamer ook andere hulpdiensten zoals de brandweer of een ambulance.
6. De politieauto doet er alles aan om er binnen 10 minuten nadat je hebt gebeld te zijn. Terwijl de politieauto onderweg is, kan de centralist meer informatie aan je vragen. Bijvoorbeeld om tot een duidelijk daderprofiel te komen. Zo kan hij vragen hoe de verdachte eruit ziet, welke kant hij oprende en welke kleding hij droeg. Deze informatie registreert hij bij de melding. De centralist geeft de informatie door aan de agenten via de radio. 112 daar pak je daders mee!
7. De agenten houden de Meldkamer op de hoogte.
8. Als op de locatie van de melding het werk erop zit, melden de agenten zich via de portofoon weer af bij de meldkamer. Zo weet de meldkamer dat die agenten weer beschikbaar zijn voor een nieuwe melding.