De verkeersregelaars bij de afrit van de N11 op de ‘kluifrotonde’ (N459) in Bodegraven komen niet terug. Rijkswaterstaat en de Provincie Zuid-Holland hebben de afgelopen dagen zonder verkeersregelaars een test gedaan of het verkeer vanuit Bodegraven zo makkelijker de A12/N11 op kan komen. De proef laat zien dat het verkeer op de N11 zonder verkeersregelaars weliswaar meer opstroopt, maar deze filevorming valt binnen de randvoorwaarden van Rijkswaterstaat.
De Provincie Zuid-Holland en Rijkswaterstaat hebben daarom besloten geen verkeersregelaars meer in te zetten bij de kluifrotonde. Alleen wanneer zich een calamiteit voordoet op de A12 wordt per geval bekeken of er inzet van verkeersregelaars nodig is.
Raadslid Robin Kersbergen is niet erg verrast over de uitkomst van de proef: “De verkeersregelaars werden door de provincie ingezet vanwege het extra verkeer door de omleiding bij Waddinxveen. Je zou verwachten dat ze dan in de spits meer voertuigen per uur over de afrit kunnen loodsen. Maar als je naar de verkeerstellingen van de afgelopen 8 weken kijkt, dan is dat niet gelukt. In april kwamen er op de drukste uren nog ruim 900 voertuigen van de afrit af. Met de verkeersregelaars in mei werd dat af en toe geëvenaard, maar het was ook nog wel eens minder.
Dat wil overigens niet zeggen dat het niet drukker is. Over de hele dag gerekend rijdt er nu 8% meer verkeer. Voor beide richtingen samen is dat toch zo’n 2.000 voertuigen per dag extra. Voor nu is het belangrijkste dat naar de signalen uit Bodegraven is geluisterd, en dat het dorp de resterende twee weken van de werkzaamheden niet meer urenlang op slot staat.”