Christiaan van der Kamp, burgemeester én trots ambassadeur, heeft maandag 13 maart bij Everts de nieuwe titel voor de zomercampagne voor dorpspromotie bekendgemaakt. De grootste aanleiding daarvoor was de oprichting van stichting Promotie Bodegraven-Reeuwijk.
We kiezen ervoor om samenwerking te zoeken met mensen in de gemeente die ook aan promotie doen. De afgelopen periode is overlegd met veel partijen: onderwijs, ondernemers, woningcorporaties, culturele instellingen, bewoners en vele anderen. Hieruit is vooral gebleken dat ‘Dorpspromotie’ niet iets is van de gemeente, maar dat juist de hele gemeente hieraan bij kan dragen.
Stichting Promotie Bodegraven-Reeuwijk
Daarom is er gekozen voor een stichting die op afstand komt te staan van de gemeente. Het stichtingsbestuur bestaat uit Casper Steenstra-Praamsma (voorzitter), Eugenne Kwakkenbos (penningmeester) en Saskia de Wit (secretaris en promotiemedewerkster).
Bodegraven-Reeuwijk wil meer bedrijven en bezoekers naar de gemeente trekken door bekender te worden als buitengewoon bijzondere gemeente midden in het Groene Hart. Om de economie te stimuleren moet Dorpspromotie bij gaan dragen aan de komst van meer nieuwe jonge inwoners, bezoekers en innovatief ondernemerschap.
Campagne ‘Beleef het!’
De titel van de zomercampagne 2017 is ‘Beleef het!’. Bodegraven-Reeuwijk moet bekend worden als gemeente waar het leven in alle opzichten gewoon is. Middenin de hectische Randstad heerst hier de rust van het platteland. Hier worden mensen uitgenodigd om eropuit te gaan. De door turfwinning ontstane Reeuwijkse Plassen zijn een uniek watersport- en natuurgebied. De Oude Rijn en de Wiericke zijn belangrijke vaarroutes met elk een eigen karakter. Ze komen bij Fort Wierickerschans, een fort uit de 17e eeuw, bij elkaar.
In de uitgestrekte polders rondom de dorpskernen zorgt de combinatie van actieve agrariërs en aandacht voor natuurbehoud voor een aantrekkelijk en gevarieerd landschap waarin het heerlijk wandelen en fietsen is. Er is een breed aanbod van lokaal voedsel met kaas en bier als blikvangers. Misschien is het wel hierdoor dat zich in de gemeente opvallend veel gelauwerde restaurants bevinden. De grote bedrijventerreinen vormen een rijke bron van werkgelegenheid.
Opdracht stichting
De opdracht die de stichting meekrijgt is om partijen te verbinden en te verleiden om de gemeente actief en krachtig op de kaart te zetten. Daarnaast wordt gezocht naar een groots en overstijgend evenement dat jaarlijks terugkeert. Welk evenement dit gaat worden is nog niet bekend. Het bestuur laat weten nog druk in gesprek te zijn met verschillende partijen. Wel zijn ze in een ver gevorderd stadium met een organisatie.
De gemeente geeft deze stichting volgend jaar een financiële impuls van 25.000 euro.