Ondernemers doen dringend beroep op politiek tot aanleg Parallelweg oplossing 

blank

Uitgebreid nader onderzoek leert dat de aanleg van een Parallelweg richting Nieuwerbrug een grote ontlasting betekent van de verkeersdruk op de Botrotonde. Daarmee zou de doorstroming van verkeer dat Bodegraven verlaat aanzienlijk verbeteren.

blank


Ondernemersvereniging Ondernemers Collectief Bodegraven (OCB) doet met de uitkomst in de hand een beroep op de politiek zich in te zetten voor de aanleg van de Parallelweg. “Zowel voor onze leden als voor autorijdend Bodegraven is dit een grote vooruitgang,” aldus voorzitter Peter Domburg van de OCB.

Nieuwe berekeningen

Het onderzoek is uitgevoerd door de Exante Groep in ’s Hertogenbosch en Adviesbureau Goudappel. De berekeningen zijn gebaseerd op nieuwe modelberekeningen in het Regionaal Verkeers- en Milieumodel Midden Holland. Er zijn twee varianten uitgewerkt: een met een modelsnelheid van 60 km/h en een met 80 km/h voor zowel auto- als vrachtverkeer op de Parallelweg. Die laatste snelheid geldt ook op de Parallelweg N420 van Nieuwerbrug naar Woerden.

In het eerste geval maken volgens het model per dag 2.240 motorvoertuigen gebruik van de nieuwe verbinding, in het tweede zelfs 4.064 voertuigen. De druk op de A12 via de Botrotonde daalt met 1.443 tot 2.392 voertuigen per dag. Bijkomend voordeel is dat het verkeer op de Noord- en Zuidzijde richting Nieuwerbrug ook flink afneemt.

Realistische snelheden

De nieuwste berekeningen zijn gebaseerd op realistische snelheden op de Europaweg en de Broekveldselaan: op beide wegen is dat van rotonde tot rotonde 50 km/h gemiddeld voor autoverkeer en 37,5 km/h voor vrachtverkeer. In eerdere berekeningen werden hiervoor (onwettige) snelheden tot 65 km/h voor autoverkeer en 48,75 km voor vrachtverkeer gehanteerd.

Advertentie

blank

blank

blank

blank

blank

blank

blank