De Bodegraafse Kay (12) mag bijna uitvliegen naar de middelbare school, maar kan door zijn ADHD enkel terecht op een SO-school. Als gevolg van speciaal basisonderwijs raakt Kay echter in depressie op 9-jarige leeftijd. Één ding is dus zeker: dat nooit meer. Het gezin zoekt alternatieven. Moeder Angelique hoopt dat een (gepensioneerd) kracht hem wat kan bijspijkeren in het timmer-of bouwvak.
Afwijzing na afwijzing
‘’Het is frustrerend om te zien dat Kay’s toekomst bij voorbaat door anderen wordt bepaald. Hij krijgt geen kans om het te überhaupt te proberen.’’, vertelt moeder Angelique.
Met ADHD is leren en concentreren een hele opgave. Laat staan in een vol klaslokaal, waar in elke hoek wel een afleidende factor rondhangt. Daarom kan Kay niet terecht op een reguliere school. Hij slikt al jaren medicatie, maar na zo’n 10 minuten is hij terug bij af. Het meest passende alternatief lijkt praktijkonderwijs. Ook deze optie valt echter weg. ‘’Gedurende de eerste twee jaar van zo’n leerroute komt er alsnog relatief veel theorie aan bod. Kay heeft hierbij écht een-op-een-begeleiding nodig. De kleinere klassen zijn alsnog te groot om dit voldoende te kunnen bieden. Daarnaast is hij te beïnvloedbaar. Daarom wijzen ze Kay af.’’, aldus Angelique.
Ervaring speciaal onderwijs
De volgende stap is speciaal onderwijs. Kay wordt doorverwezen naar cluster 4-scholen, waar kinderen met psychische stoornissen en gedragsproblemen les krijgen. Door negatieve ervaringen sluit het gezin deze optie echter uit. ‘’Kay volgde vroeger onderwijs binnen deze omgeving. Dat resulteerde in een depressie op 9-jarige leeftijd. Hoe belangrijk ik school ook vind; Kay’s sociaal-emotionele welzijn is belangrijker.’’, aldus Angelique.
‘’Kay heeft geen gedragsproblemen, enkel moeite met leren op de ‘traditionele’ manier. Dat doet hij niet expres. Kinderen met ADHD worden vaak verkeerd begrepen. Zijn huidige basisschool keek gelukkig verder dan de rest. Hier haalde hij twee leerjaren in één jaar in. De juiste begeleiding is alles. We merken echter dat dit zeldzaam is en vallen opnieuw tussen wal en schip.’’, vertelt ze.
Tekst gaat verder onder afbeelding
Leermeester gezocht
‘’Geef Kay wat hout en spijkers, en je hoort hem de hele dag niet. Hij werkt fantastisch met zijn handen. Daarop kan hij zich focussen. Na flink brainstormen over een alternatief waarbij iedereen zich goed voelt, lijkt het ons een mooie oplossing als Kay iets kan bijleren bij een (gepensioneerd) timmerman die hier plezier uit haalt. 1 of 2 dagen per week zal al ontzettend helpen. Op deze manier zit hij niet vast in een omgeving die niet op hem is ingesteld.
Daarnaast hoop ik dat dit probleem in de toekomst verholpen wordt. Kay is natuurlijk niet de enige in deze situatie. Te veel kinderen zitten thuis door beperkte mogelijkheden. Ik vind dat iedereen een kans verdient.’’, aldus Angelique.
Ben of ken jij iemand die wil helpen? Je kunt contact opnemen met Angelique via Whatsapp op 06 41 66 90 24.